An empty hand is an empty heart

2 juli 2014 - Tsjojr, Mongolië

Fietsen gaat lekker vanochtend; iets minder wind en verse energie. We gaan hard vooruit. Het land is veel groener dan de eerste keer dat we hier langsreden. En her en der staan bloemen en komt er een zweem aan zoete bloemige geuren voorbij. Het ruikt heel lekker. Zodra het water bijna op is (en we dus even zuinig aan doen voor de zekerheid) zien we in de verte weer een gehuchtje opdoemen. Het eerste huisje dat voor de waterbron van het dorpje door zou kunnen gaan blijkt een poephuis; dat doen ze hier meestal in een apart huisje een meter of vijftig van het woonhuis af. Zoals het vroeger in Nederland ook ging. Niet veel later zien we mensen met watertonnen in de weer en daar is ijskoud water te vinden. De dorpsbron! Oh dat gaat erin als ketellapper!

Als alles gevuld is (Cora, we gebruiken ook jouw waterzak nu continue!) zoeken we de schaarse schaduw van een gebouwtje waar de zon al bijna recht boven staat.. Chiel spant de spaken die met alle hobbels en onder ons gewicht en dat van de bagage al wat te verduren hebben gehad. Ik smeer broodjes met La Vache Qui'rit en maak met het ijskoude water een soort 'ijskoffie'. Er is een klein weilandje vol paarden en de mannen die bij de bron bezig zijn willen onze fietsen ruilen voor twee paarden. Grappig. Er komen ook nieuwsgierige kleine kindjes kijken naar deze twee fietsers, voor hen zijn we misschien net aliens. We geven ze allemaal een handje snoepjes. Overal waar we komen geven we een klompjessleutelhanger, een klein flesje drank of iets anders dat we hebben. Van Chingerel hebben we een Mongools gezegde geleerd: 'If you have an empty hand, you have an empty heart.'

In de tijd dat Chiel bezig is met de fietsen, loop ik een eind verderop naar een klein winkeltje. Het bord zegt dat de winkel open is, maar de deur zit op slot. Kloppen zorgt niet dat er iemand komt, daarom loop ik achterom. Twee waakhonden liggen in een randje schaduw te slapen en kijken niet op of om. Loom van de hitte denk ik. Een vrouw in een ger is bezig haar melkschaal schoon te maken en ze begrijpt mijn gebaren richting het winkeltje. Ik koop er een pak appelsap, een flesje multivitaminesap, een zakje chips voor dat onontbeerlijke zout bij al die zon en beweging en vind zelfs de poederlimonade met toegevoegde vitamines die we al hoopten te vinden! Blij met deze buit maak ik met ijskoud water bij de fietsen een mix met het multivitaminensap. Zo lekker! Chiel heeft de banden opgepompt en nog wat kleine fixjes gedaan aan de fietsen en dan kunnen we na deze schaduwbreak weer door richting Terelj nature reserve!

1. Trees:
    2 juli 2014
    Kunnen jullie altijd makkelijk water vinden?
    Lijkt me toch lastig.
  2. Gwen:
    2 juli 2014
    Wat een heerlijke verhalen om te lezen, moet steeds hardop lachen.Merken jullie al dat je conditie 'nog' beter wordt door al dat fietsen?
    Veel liefs,

Ton
  3. Cora:
    3 juli 2014
    Leuk hoor dat jullie de waterzak gebruiken. Is hij ook nog een beetje handig??
  4. Sanne & Michiel:
    4 juli 2014
    Ja dat gaat meestal goed met het water. De waterbron van het dorp of een rivier waar we uit filteren :) en ja pap we krijgen al een wat betere conditie weer en hardere spieren op de benen! Wat leuk dat je zo moet lachen om de verhalen :)) blij dat te horen! Veel liefs en we proberen straks even te bellen xxxx