Chillen in Choyr

2 juli 2014 - Tsjojr, Mongolië

In Choyr voelen we ons echt een beetje inwoner en omdat we zo intensief met Cal en Chingerel omgaan, voelt het ook alsof we hier in dit vluchtige bestaan een vriendengroepje hebben. Cal en Chiel gaan lekker samen naar een mini sportschooltje dat in de school is gebouwd waar Cal lesgeeft. Ik wil eigenlijk wel graag even sporten, maar ook wel mee met Chingerel; die naar de beautysalon gaat. Het lijkt me heerlijk om even al die aardlagen van mijn gezicht te laten halen...dat moddermasker heeft inmiddels zijn werk wel gedaan lijkt me ;) Dus ik kies voor het laatste. Ik wacht op haar in het cafe waar wifi is en heb ruim de tijd om wat updates voor jullie te maken omdat de Mongoolse klok vertelt dat Ching er nog lang niet is.

De beautysalon zit in een van de voormalige Sovjetappartementencomplexen. Daar waar de meeste Mongolen wonen, hebben sommige er een bedrijfje gevestigd, zoals deze vrouw. Aan de muur hangen in schelpjeslijsten haar diploma's voor manicure, pedicure en zelfs voor het zetten van make-up tattoo's. Ik excuseer me voor eventueel vuil van al het fietsen, maar dat wuift ze lief weg. Een stoomapparraat vol in mijn gezicht dist ook de diepste lagen zand op uit mijn porieen. Het zal al met al nog het meest op een zandafgraving of een geologisch aardlagenonderzoek lijken voor die arme vrouw, die desondanks vrolijk boven me hangt. Na een scrub, de stoomblazer en wat cremes roept ze uit: 'WHITE!!' Haha bodem in zicht!

De volgende dag zwemmen Chiel, Cal en ik in een heus zwembad! Dat verwacht je gewoon niet hier, midden in de Gobi.. Het zwembad is twee jaar geleden gebouwd en heeft haar heel eigen procedures. Naast het verplichte hoofdcondoom (zo'n strakke badmuts om je treiter) moeten we natuurlijk eerst douchen. Vanwege de toch al droge huid besluit ik mijn shampoo slash douchegel pas na het zwemmen in te zetten. Maar daar komen we toch echt niet mee weg want na het douchen trekt de badmevrouw me mee in een hokje alwaar ze een watje in een pot alcohol doopt met een pincet en dit over mijn huid trekt.. (!!) op mijn schouders, in mijn knieholte en over mijn rug. Mijn eerste impuls is geirriteerd protest; ga weg eng mens en wat doe je, wat wil je voor engs op me smeren? Gelukkig ventileer ik dat niet en valt het kwartje van de hygiene op tijd. Het watje is bruin en ik word streng terug de douche in gesommeerd, net als de mannen. Bummer! Toch maar de zeep erbij dan. Bij het water valt alles op zijn plek; er zit geen chloor oid in en het water is groen - we denken van de algen. Begrijpelijk dat ze zo streng zijn! Het is super lekker om in heel koud water baantjes te trekken.. Chiel oefent verschillende slagen en ik doe mijn simpele schoolslag, heerlijk!

1. Lotte:
    2 juli 2014
    Wow .. alcohol voor je gezicht. Logisch maar wel heel heftig zeg, ik had direct uitslag gekregen .. :-p
  2. Gwen:
    2 juli 2014
    ben je echt zo "vervuild" ???!!!! Wat een merkwaardige situatie dat die mevrouw je huid checkt, heel apart!
  3. Thea:
    2 juli 2014
    clearasil is toch iets alcoholisch?
    Vind het nog steeds erg leuk om jullie avonturen te lezen
  4. Maarten:
    3 juli 2014
    Maar goed dat mijn geliefde nigeriaanse zwager daar niet is gaan zwemmen....blijft ze vegen..en foto in badmuts? Jaja hoort er ook bij voor een waarheidsgetrouw beeld..
    Veel plezier en blijf schrijven!
  5. Sanne & Michiel:
    4 juli 2014
    Haha ze deed de alcohol controle bij iedereen, maar niet in ons gezicht hoor. En ja na een dag fietsen ben je wel stoffig haha, dan trekken we een wet wipe over ons gezicht en dat wordt aardig bruin ;) xx
  6. Sanne & Michiel:
    4 juli 2014
    Alcohol controle bij iedereen was in het zwembad trouwens niet bij de schoonheidsspecialiste