Cycling Beijing

4 augustus 2014 - Beijing, China

Zo, dat ligt maar vast! Tenminste tien dagen nog vanaf nu gaan we genieten van het zinneprikkelende stadsleven van Beijing. Vandaag hebben we onze paspoorten afgegeven om een visum-verlenging te regelen. Een extra maand is het max wat we kunnen krijgen. Maar we zijn er allang blij mee omdat we weten dat het ook zonder opgaaf van redenen ineens 'nee' kan zijn, of bijvoorbeeld dat je maar twee dagen krijgt. Waar je vervolgens tien dagen op moet wachten, dus dat zou zuur zijn.

Verkeer
Elke dag scheuren we de hele stad door met onze fietsen. En dat is bijna makkelijker dan in Den Haag omdat hier geen tram rijdt en listige rails ligt waar je op onderuit gaat als het regent. ;) Het verkeer hier komt weliswaar van alle kanten, maar dat went snel. Het grootste gevaar vormen we zelf: onze ligfietsen blijven een punt van extreem bekijks. Meestal rijden we achter elkaar. En als de voorste dan een tegenligger passeert, draait die tegenligger zijn hals 180 graden om, zodat hij alsnog kan zien wat daar voorbij flitste. En dan slingert hij zo dat hij bijna tegen de volgende van ons aan knalt. Maar dat gebeurt een keer bijna en dan weet je dat dit vaker gaat gebeuren, dus: met brede bogen om de slingeraars heen. Wat verder echt gek is: als je groen licht hebt om rechtdoor te rijden, blijven automobilisten standaard van rechts komen.. Dat is ook echt iets om scherp in je ooghoek in de gaten te houden, maar ik zet er gewoon m'n 'wijde vizier' voor aan. :) En dan gebaren we met onze hand dat de automobilist moet stoppen zodat we door kunnen rijden. Dat gaat prima. Ook in het donker fietsen is geen probleem.

Cultural mania
Bij een boekenwinkel hebben we een klein boekje gekocht vol bezienswaardigheden. Het is een soort museumjaarkaart; op alles krijg je minstens 50% entreekorting. Elke dag kiezen we een paar dingen uit en fietsen vervolgens kilometers om er te komen. Dat vinden we allebei zo leuk! Ook omdat je fietstend rijwind aanmaakt en de vochtige hitte veel beter te harden is als je fietst. We zien heel veel van de stad zelf en dan ook nog culturele dingetjes als tempels, het museum van filmgeschiedenis (mama, er waren daar posters van Gong Li, weet je nog dat we samen naar 'The red lantarn' en 'The scent of the green papaya' keken? :)), een museum met heel mooie oude zonnewijzers, seismografen en andere ingenieuze apparaten, een treinmuseum, eentje met allemaal sympathieke boeddhabeelden en nog veel meer. Maar we fietsen ook rond in een Berlijn-achtige wijk die de kunstwijk wordt genoemd. Met hippe cafeetjes, veel moderne kunst en gekke beelden van groene springende konijnen en een knalrode lego-uitvoering van een Grieks vrouwbeeld op straat. We <3 Beijing!

1. Gwen:
    4 augustus 2014
    ja! dat weet ik nog, mooie films. China klinkt als heel aantrekkelijk lees ik zo. Word jij ook erg bekeken als blonde dame?
  2. Trees:
    4 augustus 2014
    Gelukkig dat het fietsen lekker gaat in Beijing. Ik zou het jullie niet nadoen. Zijn er al foto's van de stad. Ben erg benieuwd.
  3. Erica:
    4 augustus 2014
    Goed te lezen dat fietsen in Beijing meevalt, alhoewel ik denk ik een rolberoerte zou krijgen van die slingeraars....
  4. Lotte:
    4 augustus 2014
    Tof dat jullie een stuk langer in de stad kunnen blijven! Heerlijk :-). Ik zou ook nog wel eens een tijdje in Beijing willen blijven, lijkt me geweldig - zoveel te zien. Have fun daar!
  5. Sanne & Michiel:
    4 augustus 2014
    @ mam: jazeker! Maar niemand is vervelend hier, dat scheelt wel heel veel :)
    @ Trees: we hebben nog niet zo heel veel fotos van de stad, oa omdat we de meeste omgevingen niet zo mooi vinden. Maar we gaan wel wat meer vastleggen en uploaden hier!
    @ Erica: kan me helemaal voorstellen hoor, is ook echt wel wennen. Op je bel reageert ook niemand, dus het is gewoon zo handig mogelijk manouvreren of desnoods roepen.
    @ Lotte; ja snap ik...is zeker de moeite waard om hier wat langer te zijn. Wij integreren nu helemaal in het stadsleven want we zijn bij twee meisjes hier ingetrokken. Super gezellig en interessant! Denk ook echt iets voor jou dit
  6. John&desiree:
    5 augustus 2014
    H G&S, Heerlijk om zo met jullie te kunnen meegenieten met AL jullie belevenissen. Zo herkenbaar dat het kriebelt! Veel reisplezier samen.
  7. Sanne & Michiel:
    5 augustus 2014
    Ohhhhhh John en Desiree, wat super leuk om van jullie te horen en wat leuk dat jullie zo meelezen. We hebben het regelmatig over jullie en hoe jullie het zouden vinden wat we nu doen en dat soort dingen. En bij het offroaden heb ik mezelf af en toe erdoorheen gesleept door te denken: 'John zou dit gewoon doen, gewoon doorgaan!' Haha ;)hoop dat jullie rocky mountains trip ook snel dichterbij komt. Hebben we ook dingen over gehoord op deze reis. Veel liefs van ons!
  8. Astrid:
    26 augustus 2014
    Eindelijk na de vakantie weer rustig op mn werk & tijd om jullie blogs te lezen :)
    Wat een toffe dingen over Bejing. Roept zkr herinneringen op, fijn dat jullie daar beter behandeld worden dan wij, en zooo leuk om te lezen waar jullie allemaal heen gaan op die fietsen . Vind dit alles echt leuk om te lezen , geniet ervan & heb nog een hele fijne tijd :)
  9. Sanne & Michiel:
    28 augustus 2014
    Dank je wel lieve schat-Astrid! Ben erg benieuwd naar jullie verhalen ook van Beijing. Gauw bijkletsen als we weer teeug zijn. Super gaaf trouwens van lowlands; hoorde ik van anne :) liefs!