Dampende dumplings na een lange tocht!

9 juni 2014 - Sajnsjand, Mongolië

De bewoner van het huis waarnaast we onze tent opzetten (in het plaatsje Agisumbet) vraagt of we nog wat willen eten. Dat laten we ons na 150 km geen twee keer zeggen.. We worden onthaald in een ontzettend warm huis van een jonge familie met twee kleine kindjes. Er lijkt geen huiskamer te zijn; na de keuken waar we binnenkomen ligt de ouderlijke slaapkamer. Daar worden we vriendelijk op de rand van het bed gezet (de rest van de familie schaart zich op en om het bed) en krijgen -naast een enorm fotoalbum vol recentelijke culturele hoogtepunten- ook twee koppen thee.

En zodra we halverwege de kiekjes zijn, wordt ons op een klein krukje een enorme schaal dampende dumplings voorgezet. Oh voorzienigheid, dit is echt lekker! In al zijn eenvoud; met vlees, wat zout en uitjes (het befaamde recept). Met inzet van diverse taalboekjes (ieder familielid neemt een eigen schoolboek achtige variant ter hand) achterhalen we dat de vader railway engineer is aan het spoor dat achter het huis loopt, dat ze in UB gestudeerd hebben en meer van die gegevens, die eigenlijk niet meer zo interessant zijn als je echt aan je matje toe bent. We blijven dus maar kort socializen; willen een goede nacht maken en dan de laatste kilometers afleggen richting Sainshand.

Het blijkt inderdaad zo'n 33 kilometer naar de stad en na even zoeken vinden we het hotel; waar verder geen bord op staat waaraan je zou kunnen herkennen dat het een hotel is. Dat ze misschien liever geen bezoekers hebben, straalt ook het apatisch overkomende meisje achter de balie uit. Het gesprek verloopt stroef. Ze laat me wat kamers zien en ik kies degene die relatief het minste naar rook stinkt. Maar ik wil ook niet al te kritisch zijn na 7 dagen zandkamperen zonder douche ;) We zijn blij met het ijskoude water, dat laat zien hoe vies we eigenlijk zijn; bruin water sijpelt weg in het putje.

Het is heerlijk om weer even een helemaal schoon shirt(je) te dragen en gewassen haren te hebben.. En inmiddels zitten we in een restaurantje met wifi uitzoekwerk te doen om morgen een cultureel dagje in te kunnen lassen binnen al dit natuurgeweld ;)

1. Gwen:
    Danzanravjaa waarschijnlijk?!
  2. Gwen:
    10 juni 2014
    Pannenkoek: 3 bloem op 1 water is de verhouding + ei!
  3. Sanne & Michiel:
    10 juni 2014
    Mama hoe weet je dat nou weer? Ken je danzan ravjaa? We zijn inderdaad naar dat museum gegaan... Xxxxx