El Nido

21 oktober 2014 - El Nido, Filipijnen

El Nido, helemaal in het uiterste noorden van het laatste Filipijnse eiland - Palawan, is werkelijk een hemel op aarde. Gelegen aan zee en deels omringd door strand en immens hoge zwarte rotsen met veel groen, kan ik me weinig mooiers voorstellen. Mijn vriendin Rixt, die hier precíes een jaar geleden was, heeft er geen superlatief aan overdreven.. Na even zoeken, vinden we een leuk en goedkoop guesthouse met een vriendelijke eigenaresse: Annabelle. In haar 'Mountainside Inn' blijven we vier nachten. Weer éven een minivakantie.

We gaan een middag liggen zonnen op een van die idyllische stranden. De dag erna huren we een grote kayak en verkennen de lege strandjes van de omliggende eilanden. De meeste daarvan zijn onbewoond. De natuur waar we met ons kleine bootje middenin zitten is overweldigend mooi. Die grote blauwe bak met water onder ons alleen al.. Wat een rijkdom om hier te zijn. Over doen wat je leuk vindt gesproken!

Nadat ik trouwens dat stukje schreef over wat je zou doen als geld geen factor was, kreeg ik allerlei inspiratie voor het leven terug in Nederland. Er kwamen dingen boven die ik work-wise al een tijd van plan was, maar op de lange baan geschoven had vanwege tijdgebrek door een vaste baan, maar vooral - de eerlijkheid gebiedt het te zeggen - gebrek aan focus en doorzettingsvermogen. Maar hier, nu, in deze situatie waarin we al zo lang doen wat we leuk vinden en daar zeer bewust bij stilstaan, komen die oude ideeën weer boven. Dit keer met meer kracht; ik ga er thuis mee aan de slag en heb daar zoveel zin in.  Wat zou me nog tegenhouden steeds opnieuw te doen wat ik zo leuk vind..?

Dat gezegd hebbende, boeken we een boottripje voor morgen, langs onbewoonde eilanden, snorkelspots, grotten, verborgen baaitjes en poedersuikerwitte film-stranden. Amen.