Veel eten & plannen maken in Vientiane

13 januari 2015 - Vientiane, Laos

Sabai dee! We zijn in Vientiane, de relaxte hoofdstad van Laos. Als je er rondfietst, word je op aangename wijze bedwelmd door de sterk geurende bloesems van de vele Frangipani bomen; hun kleine, mooie witgele bloemetjes zie je vaak in boeddhabeeldhanden liggen. Daaraan overigens ook géén gebrek hier; overal staan gouden, vrij nieuwe boeddhabeelden. Maar ook zijn er genoeg te vinden met een hogere leeftijd - en het automatisch meekomende lichamelijke verval. Chiel en ik zijn lekker aan het kloten met de special effects van onze camera, als we tóch nog maar even een paar tempeltjes aandoen - om daarna te besluiten dat het nu echt wel klaar is met dat getempel.

De bouwstijl van tempels in Cambodja, Laos en Thailand is erg eender. Sprookjesachtig, met veel goud en bonte kleuren en vaak één rustige hoofdkleur. Wit bijvoorbeeld. En om de tempels heen tref je talloze boeddha's, olifanten, deva's en naga's (slangen) die gebruikt worden als ornamenten, soms met een 'beschermende functie'. Of natuurlijk als symbolen om te worshippen. Leuk om te zien ook dat er nog steeds (of eigenlijk: weer opnieuw) naar hartelust nieuwe tempels gebouwd worden. We treffen er vele aan die in de steigers staan.

De sfeer is verder heel goed hier. Erg ontspannen. De mensen lijken allemaal zo rustig. We hebben een fijn familiehotelletje gevonden met heel aardige mensen. Hier blijven we lekker een paar dagen crashen, relaxen en plannen maken.. Er zijn zoveel gave dingen te zien en doen in Laos.. Maar wat het wordt zal vanzelf wel blijken, ook op de blog. Leuk vooruitzicht hoor!

Qua eten hebben we trouwens nu een speciaal op de toerfietser toegspitst concept voor onszelf geïntroduceerd: 'all you can eat.' Als we in een grote stad zijn, googelen we dus op 'buffet restaurant', meestal good value for money. Want als je (Chiel dan) toch al drie of vier maaltijden moet bestellen om maar een héél klein beetje een vol gevoel te hebben, maar je na een paar uur toch altijd weer trek hebt - omdat alles zo verrekte licht verteerbaar is en je metabolisme nog harder werkt dan thuis- is een buffet waarvan je eindeloos kunt eten wel zo makkelijk en handig. Zo zitten we voor vijf euro drie uur lang te grillen dat het een lieve lust is -  aan onze Koreaanse tafelbarbecue. Heerlijk. Gezellig in een enorme openluchtvreetschuur. Alleen al de áánblik van de meters- en meterslange rij tafels met vlees en ander eten erop... Misschien doen we dat vanavond gewoon maar weer. Calorieën stapelen voor alle volgende tochten, die vaak noodgedwongen afgesloten worden met een suterig pakje zelf opgewarmde noedels! Eetze. Wij gaan nog even door!

1. Helma en Raymond Sleegers:
    15 januari 2015
    Geweldig leuk om jullie avonturen te lezen.
    Wij zijn inmiddels in Singapore op weg naar Nederland, naar de kou.
    Geniet nog maar een tijdje van de heerlijke temperaturen en het lekkere eten en niets hoeven.
    Gr Helma en Raymond
  2. Lotte:
    18 januari 2015
    Klinkt heerlijk!! Geniet ervan!
  3. Frank:
    22 januari 2015
    Ha Sanne en Chiel. Geniet nog even van de buffetjes zolang het nog kan. Spaar lekker mooie herinneringen. Alle goeds!!!
    Frank
  4. Frank: