Focus

31 december 2014 - Siem Reab, Cambodja

Terugkomend op mijn vorige stukje:

Hoewel de emotie (boosheid, irritatie) misschien een logisch gevolg is en ook de ruimte moet krijgen, verandert het patroon niet uit zichzelf. En als ik ook hier in Cambodja graag meer een zennerig boeddha'tje wil zijn in de commerciële interactie met anderen, dan moet ik daar zelf iets aan doen; namelijk mijn focus verleggen. Want de focus op wat er gebeurt en hoe je dat vindt is de drijvende kracht achter het steeds opnieuw meemaken van meer van hetzelfde. Dat gaat voor het negatieve op, maar ook voor het positieve. Door je focus en daarmee uiteindelijk je verwachting te verleggen naar dat wat je wél wilt, verandert uiteindelijk ook je werkelijkheid. Dat is tenminste zoals ik het ervaar en wat ik leer van de kennis van bijzondere mensen als Albert Einstein, Osho, Esther Hicks, Eckhart Tolle en zoveel meer.

Dus stelde ik mijzelf vanochtend de vraag: 'hoe kan ik me weer meer zennerig en zacht voelen?' Helemaal geen moeilijke vraag om te beantwoorden, maar als ik hem niet stel, luister ik ook niet naar het antwoord. Laat staan dat ik me het antwoord aantrek en er iets mee ga doen. Dus die vraag stellen was zo'n gek idee nog niet.. ;)

Hoe de koers te veranderen?
Het antwoord was: meditatie (Altijd succesvol; de ene keer nog meer dan de andere, maar áltijd succesvol. Oh wat ben ik toch blij dat ik heb geleerd hoe ik die tool kan gebruiken.) En ik heb ook nog geluisterd naar een anderhalf uur durend interview van Oprah Winfrey met Esther Hicks, waar ik ook altijd erg blij van word. En niet alleen dat; Esther drukt mij altijd even eloquent als effectief met de neus op het feit dat ik mijn eigen werkelijkheid creëer. Dus ook die stomme situaties. Verder heb ik lekker gechilled en ben ik haast de deur niet uit geweest; heb lekker zitten schrijven in de tuin van ons (veel betere!) hotelletje in Siem Reap en heb best wel zitten genieten van 'het gierende gebrek aan externe impulsen'. Chiel heeft getraind; een van de dingen die hem blij maken.

Relativeren
Nog even terug naar de focus. Er is dus bijvoorbeeld die situatie met iemand die achteraf veel meer geld vraagt voor iets en daar heb ik een gevoel bij. Namelijk het gevoel dat ik beduveld word. Erg onprettig. Als het een paar keer gebeurt, lukt het prima om positief te denken: 'ik snap je, je wilt gewoon meer geld verdienen en pakt de kans. Soit.' Maar de stapel bouwt op en we brengen dat positieve beeld niet meer op. In Vietnam probeert men het ook wel, maar zodra je daar blijk geeft van het weten van de echte prijs, schikken ze altijd lachend en sportief en een tikkeltje betrapt in. Dan kun je er allebei om lachen en blijft het leuk; wil je daar ook nog steeds het product afnemen en ga je prima uit elkaar. Weet wel dat we de hele dag door zulke onderhandelingsituaties hebben; het ontbijt, eten voor onderweg, de flessen water, het kopje koffie langs de weg, de fruitmarkt, het avondeten, het hotel, de biertjes en noem het maar op.

Spiraal
Als dat negatieve gevoel een sterk gevoel is, wat Chiel en ik samen ook nog even fijntjes en gefrustreerd samen herkauwen, dan is de focus daar. En na de derde keer is ook de verwáchting dat dit opnieuw gaat gebeuren. Dat zie je dan in de praktijk bevestigd en daar maak je je weer druk over samen. Zo is er een nieuwe werkelijkheid, een spiraal, ofwel een 'self fulfilling prophecy' ontstaan, waarin we steeds dezelfde dingen meemaken. Time for a change, want hier is geen reet aan kan ik je zeggen.

Focus
De vraag: 'wat wil ik wél' is dus een hele goede om de focus te verleggen naar het juiste punt. En die vraag heb ik al beantwoord als het gaat hoe ik me wil voelen - waar het volgens mij altijd mee begint. Tweede vraag: wat voor interacties zoek ik eigenlijk met mensen die ik hier ontmoet? Ik zoek prettige, soepel lopende interacties. Ik geef de mensen graag geld in ruil voor een goed product. Ik heb graag dat we allebei blij zijn. Ben graag vriendelijk tegen ze en word graag vriendelijk en eerlijk behandeld. Omdat het goed voelt en harmonieus. Ik hou ervan als dingen soepel en sympathiek verlopen.

Wellicht heb ik hiermee mijn focus weer 'een paar graden ten goede gekenterd'... Ik zal in elk geval de komende dagen zien of en hoe het uitwerkt. Note to self: wel blijven mediteren! :)

Esther/Abraham Hicks zegt iets heel interessants over hoe om te gaan met mensen die je tegenkomt met andere standaarden, waarden, gedrag etc. Kan me voorstellen dat het voor sommige mensen nogal 'far out' is, maar voor wie het interessant vind, deel ik het:

'We encourage you to make peace with everyone who opposes you and with everyone whom you oppose, not only because you cannot insist on their yielding to your perspective but because their opposing perspective is of tremendous benefit to you.

You see, because of your exposure to what you perceive as their wrong or bad or unwanted behavior or perspective—you have given birth to an improved situation. And just as they helped the problem side of the equation to come into focus, they helped the solution side of the equation to come into focus, also.

Through a daily meditation process, you will come into alignment with those solutions and creations that are waiting for physical manifestation, and from your higher perspective, you will feel appreciation for everyone who contributed to its becoming.

When you make peace with those who differ in desire and belief and behavior from your ideas of what is appropriate, you do not perpetuate what you consider to be wrong. Instead, you align with the solution side of the equation that has been waiting for its physical manifestation. -Abraham

1. Lotte:
    2 januari 2015
    Voor mij werkt het gevoel van "acceptatie" heel goed. Soms kan je een situatie gewoonweg niet veranderen .. ik probeer de situatie te accepteren erom te lachen (en daarna wellicht een oplossing te vinden). Het feit dat mijn camara gestolen is, mijn laptop EN mijn telefoon kapot is bijvoorbeeld .. :p #dafuq
  2. Astrid:
    2 januari 2015
    Fijne post weer Sanne, echt heel mooi om over je schouder mee te mogen kijken naar hoe je met de dingen omgaat. X
  3. Maarten:
    3 januari 2015
    Hi Jullie,

leuk stuk Sanne!

Hoop dat jullie je inderdaad niet laten kisten door een paar kleine Cambodjanen en bedenk ook dat voor hun die paar dollar extra heel veel uitmaakt dan neem je een paar opgefokte reizigers voor lief..

Verder foutje four thousand islands is ander land hahaha is Laos, wil je de houding van de huidige bewoners (en vietnamezen) ontsnappen ga naar Laos.. hopenlijk niet te veel veranderd maar het armste land en wat mijn ervaring betreft veel minder opdringerig (10 jaar terug).

Enjoy!

XM
  4. Sanne & Michiel:
    8 januari 2015
    Thanks voor de tips Lotte! Is het goedgekomen met de reparaties? Dank je Astrid :) leuk dat je meeleest. Thanks voor de tip Maarten! Heb het opgezocht en misschien gaan we er naartoe: als we genoeg tijd hebben. Klinkt wel heel bijzonder uit jouw verhaal!