Gaten in de lucht

2 juni 2014 - Ulaanbaatar, Mongolië

Als we weer bellen over de bagage blijkt deze nog een dag vertraagd.. Voor de zekerheid bedenken we alvast alternatieven voor als de fietsen helemaal niet meer terug zouden komen. Ze zijn te zeldzaam om te vervangen op korte termijn; de levertijd is gemiddeld een half jaar. Dus zouden we met mountainbikes verder kunnen gaan of met de trein en dan in Vietnam een auto'tje kopen of iets dergelijks. En regelmatig komt het relativerende sarcasme om de hoek: 'Ach wat geeft het als de bagage nog een week op zich laat wachten? We hebben toch een half jaar om alles te regelen!' En Chiel: 'Je zal maar gepland hebben om hier een weekje te gaan fietsen.. Dan is die week ineens voorbij zonder fiets en kun je weer naar huis..'

Met een donkere budweiser -die weer een hoop stress wegneemt- en in een typisch Mongools restaurantje leert Chiel ons alvast Mongools uit een klein woordenboekje en vertel ik grappige verhalen uit de Lonely Planet.

De volgende dag rennen we na het ontbijt direct weer naar de receptie waar ze nog weer eens naar Aeroflot bellen. En na wat als een half uur durend Mongools debat voelt, is daar het verlossende antwoord: 'your luggage will arrive in half an hour.' Gaten in de lucht. Opluchting. Blijdschap. Yes, we kunnen onze reis voortzettend zoals we willen! Nu even checken op schade en diefstal en dan zijn we weer helemaal gerust.

Als we onze aluminium vriendjes uitpakken om te monteren, blijkt dat ze het - met een hoop schaafwonden- hebben overleefd. Bikkels! En aan de schaafwonden zullen ze moeten wennen, want daarvan zullen er wel meer volgen de komende tijd. In de kelder van het hotel zetten we ze in elkaar. Onder het toeziend oog van veel nieuwsgierige hotelmedewerkers.

1. Lotte:
    2 juni 2014
    Hey, super dat alles uiteindelijk helemaal goed is gekomen. Ik heb zo het gevoel dat dit een reis van 'los laten' wordt, het maakt eigenlijk niets uit of iets langer duurt of helemaal anders loopt dan gepland. Veel plezier!! <3
  2. Trees:
    2 juni 2014
    Haha, ja dat begint goed! Gelukkig gaat het eindelijk beginnen.
    Het is wel een spannend begin. En nu maar op de pedalen.
    Succes
  3. Natasja:
    2 juni 2014
    He lieverds, wat fijn om te horen dat alles terecht is. Laat het avontuur maar beginnen........... X
  4. Liesbeth:
    2 juni 2014
    Super fijn dat ze er zijn! Nu kan het avontuur echt beginnen!!!
  5. Astrid:
    2 juni 2014
    wauw wat een spanning en sensatie nu al. Hoop dat er de rest van de reis wat minder hobbels zijn, alhoewel jullie nu al lijken te bewijzen die prima aan te kunnen... geniet! x
  6. Garfield:
    2 juni 2014
    Goed bezig!!!! Stoer dat jullie het doen.....ik zou niet willen ruilen, ben al moe als ik er aan denk, hahahaha

Grt!