Home

12 september 2014 - Changsha, China

In de categorie heel bijzondere slaapplaatsen, hierbij een nieuw verhaal.. Weet je nog Jifan, een van de twee Chinese meisjes die we ontmoetten in Erlianhaote, toen we net van Mongolië China binnenkwamen? We hebben via WeChat contact gehouden. Ze reist zelf heel veel en doet dat zo goedkoop mogelijk; ze lift bijna alles en in iedere grote stad probeert ze bij iemand te couchsurfen. Haar Chinese contacten daarvan die 'op onze route wonen' heeft ze aan ons doorgegeven. Zo kwam het dat we in Beijing Chu leerden kennen en in de grote zuidelijk gelegen stad Changsha leren we nu de energieke Long Shan kennen.

Kostschool
In China is airco God voor de inwoners, maar voor ons is rúst hier God. En laat onze hierboven echt niet te missen gebeden nou toch verdomd opnieuw verhoord worden! Het is moeilijk voor te stellen dat in deze immense, broeiïgere skyscraperstad ergens een oase is, maar we fietsen er vandaag zomaar binnen.. Een klein slingerweggetje dat steil omhoog voert door steeds bossiger en stiller gebied, leidt uiteindelijk tot een naar Chinese maatstaven stokoud pand (1957..). 'Home' staat er naast de entree van het kostschoolachtige gebouw.

Stil
Het ligt midden in een parkje met enorme bomen waarvan de haast zwarte stammen sierlijk uitbuigen als plots in hun kronkeling verstokte slangen in het bladgroen. Zo'n mooi gezicht! En het is hier...stil! Ongelooflijk! Waar zijn ze? Is er net een bom afgegaan? Geeft de overheid vanwege net één leeggelopen gifgasvat teveel nu het dringende advies binnen te blijven met ramen en deuren gesloten? Nee, het ís gewoon echt een rustige buurt.. Ik voel me net een Flodder die na jaren in chaos, viezigheid en armoede ineens belandt in de stille villawijk Zonnedael. 'Leuk optrekje,' ik hoor het Sjonnie nog zo zeggen.

Home
We worden opgewacht door Long Shan die in dit gebouw woont én werkt. 'Home' is een nongouvermentele organisatie die haar uiterste best doet 'duurzaam leven' voor het Chinese voetlicht te krijgen. Dat lijkt me een moeilijke taak, maar het is wel heel mooi dat er toch al mensen bezig zijn met de toekomst van de leefomgeving en hoe daar zinnig mee om te gaan. Dat geeft een klein beetje hoop voor een land waarvan we verwachten dat het bij voortzetting van de huidige koers niet per se nog heel lang zal blijven bestaan.

Pittig
Long Shan vindt het inderdaad een nogal uitdagende taak omdat ook zij aangeeft dat de gemiddelde inwoner meer bezig is met het bereiken en/of in stand houden van de financiële veiligheid. Als die eenmaal veilig is of voelt, stort een wezenlijk deel van hen zich in het consumeer-meer-meren. Toch merkt ze wel dat er ook genoeg mensen wél geïnteresseerd zijn. Vooral jongeren natuurlijk. Hun organisatie bestaat bijvoorbeeld uit een paar duizend vrijwilligers, die uiteenlopende dingen doen; voorlichting geven, op de eigen bio-farm werken, koken bij Home etc.

Kamers
In het gebouw zelf wonen en werken 8 jonge mensen. Op de eerste verdieping gebruiken ze alle 36 middelgrote ruimtes, die aan beide kanten van een lange gang liggen. We kijken echt onze ogen uit; alles is zoooo hip en leuk ingericht.. Long Shan laat ons alle ruimtes zien; ook onze eigen kamer (wat een luxe!). Verder is er een bibliotheek, kinderspeelruimtes, een ontvangstkamer, een theekamer, workshopkamer, eetkamer en ook zo leuk: een bruidsfoto-kamer. Tegen een schappelijke huur werkt daar een jong stel dat bruidsfoto's maakt. Voor mensen die niet zoveel geld hebben is dat. Ze kunnen zich daar in een van de aan het plafond hangende jurken of pakken heisen. Het meisje maakt vervolgens de bruid op en de jongen schiet de foto's. Doet ie echt goed zien we aan de muur! In de gang staat een kast vol nepboeketjes en andere trouw-items.

1. Trees:
    16 september 2014
    Die rust zal inderdaad wel als een weldaad overkomen. Mooi project dat Home. Changsha ligt wel weer een flink eind naar het zuiden, Krijgen jullie geen plofdijen! (-_0)