'Indiana Jonesje spelen'

21 juni 2014 - Ikh Nart, Mongolië

Vandaag staat in het teken van het spotten van de ibix; de wilde berggeit. Maar terwijl we aan het klimmen zijn, komen we veel andere dieren tegen; zwaluwen, aasgieren, iets wat op een valk lijkt, konijnen en een soort berghamsters zonder staart. Ik geloof dat het wilde muizen zijn.

We zien ook een paar ibix uit de verte. Steeds als ze onraad ruiken, rennen ze tot ongeveer een kilometer verderop. En ze zijn perfect gecamoufleerd: alleen als ze bewegen kun je ze zien. In het gebied waar we vandaag zijn, staat maar een boom. En die is in beslag genomen door een aasgier (hebberd); er is een immens nest in gebouwd. Chiel en Ulama klimmen om de beurt in de boom om naar het jong te kijken.

Een herdersvrouw laat ons en plek zien waar een slangennest zou zitten. Midden op een grote heuvel zit een rotsachtig gat dat zo te zien erg diep is. Geen slang te bekennen. Maar het is dan ook veel te diep om de bodem te zien. Ook wij zijn niet voor een slangengat te vangen en maken met de rol brede cellotape een van de fietskoplampen vast aan de videocamera en die weer aan een lang touw dat we van Ulama krijgen - die hier de lol ook wel van inziet. Maar het meters lange touw schiet ernstig tekort. Geen punt natuurlijk, want Ulama heeft meer in de auto dan je in eerste instantie in zo'n stadsbak zou verwachten. Meters ijzerdraad en een klos vistouw tovert hij tevoorschijn! En met ruim dertien meter aan elkaar bereiken we de bodem van de slangenkuil. Geen idee nog of de dieren thuis zijn want de camera heeft geen display. Maar dat zien we later wel; de unit heeft gefilmd en daar gaat het vooral om. Het schijnt dat het hier in de lente en winter stikt van de slangen, echt veeeel horen we. Hoe Indiana Jones! Alleen is het nu zomer.. Vraag me dus wel af waar ze nu zijn, want ik heb ze toch echt liever allemaal bij elkaar diep in de grond (liefst met hermetisch afskuitend jampotdeksel erop) dan lekker op pad, in de buurt van onze wandelvoetjes of lekker opgekruld in onze tas..iiiiiiiiiieeeehhhhhhh!!!

Vervolgens neemt de herdersvrouw ons nog mee om allebei kameel te rijden (zonder zadel) en daarna krijgen we melkthee in haar ger. We voelen ons helemaal de toerist ;) Op mijn moeders verzoek heb ik extra opgelet op hoe het leven daar verloopt, wat de herdersfamilie de hele dag zoal doet en hoe het eruit ziet. Foto's  en meer info volgen daar nog van.

1. Gwen:
    23 juni 2014
    Graag! daily life stories van de Mongoolse mens!
  2. Trees:
    23 juni 2014
    Ja, en die slangen zijn natuurlijk op vakantie in de zomer!
    Leuk avontuur weer!
  3. Sanne & Michiel:
    24 juni 2014
    Haha trees ik hoop dat ze ver weg zijn met vakantie ;))) haha ! Wordt aan gewerkt moeders, maar met dat vlees verhaal al klein inkijkje toch?