La cantinaaaa!

11 juli 2014 - Ulaanbaatar, Mongolië

We eten deze dagen veel in de 'cantina's'; hele kleine en goedkope eetlokaaltjss. Sommige zijn zelfs zo klein dat er maar twee kleine tafeltjes in passen. We bestellen als voorgerecht vaak 'kushuur'; in een deegjasje gefrituurd vlees (zie filmpje). Ook de met mayonaise aangemaakte eier- en aardappelsalades gaan erin als ketellapper. Daar zitten verder nog kleine blokjes ham in, wortel, augurken en soms kool. Alle rauwkost die we kunnen krijgen eten we. Hoe zuidelijker je komt in Mongolie, hoe minder groenten en fruit er verkrijgbaar zijn. Bovendien worden de prijzen ook steeds onredelijker. Hoewel onredelijk; het zal misschien ook meer kosten deze spullen zover te bezorgen, maar exorbitant zijn de prijzen in het Zuiden naar 's lands maatstaven hoe dan ook.

De mannen bestellen veelal vleesgerechten. Jeanda heeft het liefst een heel bord vlees en hoe meer botten erbij hoe beter. Hij grauwt bij het idee al van holbewonerachtig genoegen. Chiel vindt het vlees lekker door de noedels heen of met rijst en groenten. Leo is vegetarisch en ik eet veel ei, salades en worst. Sommige cantina's hebben ook een soort bapao's. En die zijn echt honderdduizend keer zo goed als die laffe, muffe meelballen die je in Nederland koopt. Heerlijk! Elke dag ontdekken we nieuwe smakelijke Mongoolse versnaperingen. We herkennen ook het cyrillische schrift al wat beter als we weer eens naar het geplastificeerde stencil (menukaart) turen. En de prijs.. Voor een euro heb je een aardige maaltijd. En voor nog geen twee euro een enorm bord vol noedels met groenten en vlees. Erg lekker is ook een vegetarisch rijstgerecht.

Soms drinken we er een kop melkthee bij en soms niks. Er staat ook meestal wel een fles ketchup en een kleintje soyasaus voor de variatie. Vaak treffen we de Zwitsers vaak op een afgesproken tijd in een cantina, tenzij we samen weg zijn. Eline vroeg al waar de cantina's zitten, maar dat is echt overal. In Mongolie is het slim om gebouwen binnen te stappen, zodat je weet wat er in de aanbieding is; een slager, boekenwinkel of mogelijk de cantina. Meestal zit er op deze eterijtjes geen bordje. Zodra er een bord op de zaak zit met iets van 'restaurant', weet je dat je meer betaalt en dat het pretendeert meer te zijn dan de cnatina's waar we zo fan van zijn. Maar de kwaliteit in de restaurants is vaak minder. En dat de locals de cantina prefereren zegt ook wel iets. Behalve dat geld natuurlijk ook een factor is. De cantina's zitten overal; let een beetje op openstaande ramen waardoor je naar binnen kunt kijken, of stap binnen om te zien of er wat te snaaien valt. Ik moet nu hoognodig stoppen, want we gaan weer naar de cantinaaaaa!

1. Ria:
    11 juli 2014
    wat leuk dat het eten er zo lekker en goedkoop is
  2. Erica:
    11 juli 2014
    Het water loopt me al bijna in de mond.
  3. Cora:
    11 juli 2014
    Zijn jullie al gaan eten in de Maxipot? Daar gaan Ria en ik hotpot eten.
  4. Lotte:
    12 juli 2014
    Dat klinkt allemaal heerlijk!! <3
  5. Trees:
    16 juli 2014
    Klinkt allemaal weer erg goed. Leuk dat jullie telkens weer wat nieuws ontdekken. Eet smakelijk!!!