Meeting dr. John..

16 oktober 2014 - Iloilo City, Filipijnen

Dit is met stip het meest ráre doktersconsult dat we óóit hebben gehad.. Maar rewind; waarom een dokter? De komende maanden reizen we alleen nog maar door landen waar op veel plekken malaria voorkomt. Ook de Filipijnen zijn niet malariavrij; onze volgende bestemming is Palawan en daar komt het nog voor. Daarom waren we al een week preventief aan de doxycycline. Maar een van de bekende bijwerkingen van dit middel is hooggevoeligheid voor de zon. Komt dát even beroerd uit als je de ganse dag in de tropen rijdt en als zonaanbidder het liefst evenzoveel tijd door zou willen brengen op het strand.. We dragen helaas al lange broeken en mouwen en smeren nu twee keer per dag rijkelijk met factor vijftig. Maar niettemin lijken we al na een half dagje fietsen op twee blozende kreeften. Chiel heeft er zelfs pijn van ook. De bruine kleur die we al hadden, trekt weg van onze huid met dit middel. Dat is allemaal gewoon niet goed.

Medicijn
De overweging door te gaan met het medicijn laten we direct vallen: gezondheid en genieten van deze supergave reis zijn het belangrijkste en met dit middel ondermijnen we beiden. Een ander anti-malariamiddel is hier niet te krijgen. In Hanoi kunnen we waarschijnlijk wel Lariam krijgen, maar die staat weer bekend om zijn heftige hallucinaties. En om nou een 'trip' van vier maanden in te stappen.. Onze 'relatieve favoriet' is Malarone. Maar dat is hier in Azië bijna nergens verkrijgbaar. Misschien kan iemand uit Nederland de pillen opsturen. Maar dan zitten we nog met de kortetermijnvraag: kunnen we wel of niet naar Palawan zonder pillen? En daarom zitten we vandaag bij dr. John.

Dr. John
Er steekt eerst een hoofd uit een kier van de deur: in horizontale houding checkt John's hoofd wie er op de deur heeft geklopt. Een seconde later gaat de deur open. 'Hey, welcome guys, have a seat!' heet de dokter ons enthousiast welkom. Het is een vlotte jongeman met een klein buikje, een zwarte polo en een vet Amerikaans accent. Hij vertelt hoe ontzettend druk hij is met zijn werk en op zijn bureau zie ik een boekje liggen: 'Presence - Prayers for busy people'. Op de achtergrond van zijn pc siert een Aziatische chick in een bikini. Chiel zegt: 'Leuk als je hier als vrouw in je eentje komt voor een consult. Dan probeer je jezelf voor te houden dat je dokter een compleet seksloos wezen is. En dan zie je zijn pc..'

Eerst deelt John tig feiten over zijn leven hier in de Filipijnen en in 'Callie' (Californië) en vraagt dan wat hij voor ons kan doen. Maar na het aanhoren van onze vragen 'Komt er op Palawan nog malaria voor? En zo ja, waar?' geeft de goede man antwoorden op álle vragen die je kunt bedenken (een soort jukebox op shuffle), maar het kost anderhalf uur engelengeduld om er helemaal zeker van te zijn dat John het antwoord op onze vraag éigenlijk niet heeft.. Malaria komt er nog wel voor, maar hij weet niet precies hoeveel en ook niet waar. Midden in het onderwerp onderbreekt hij zichzelf: 'Hey, are you guys on Facebook?'

Babbelaar
En het is geen slechte wil hoor, hij geeft ons tussendoor allerlei goedbedoeld advies. Op een velletje krabbelt hij onder elkaar : 'Cover up', 'use repellent' en 'get a mosquito net'. Dan kijkt hij nog eens intensief naar zijn briefje en zegt dan: 'Ooohh my god, I really don't like my writing, look at that.. It's só bad.' En binnen een split second zit hij alweer in drie andere verhalen. We proberen het 'consult' een beetje richting een einde te sturen, maar John wil ons eerst nog van toeristische info voorzien. Wel lief, maar je wordt absoluut moe van deze drukke babbeldokter. Kreeg hij een dollar voor elk uitgesproken woord, kon hij nu in een pakhuis à la Dagobert zwemmen. :) Ik vraag me af wat hij zichzelf allemaal voorschrijft. Chiel vraagt zich af of hij misschien iets níet neemt dat hij wel zou moeten nemen..

Druk
Maar hij is wel super aardig en vertelt ons nog over een goed seafood restaurant van een vriend van hem. 'Wait a sec, I'll call him!' En hij hangt al aan de lijn. Ik denk dat íedereen kan raden hoe dit consult eindigt? Yep, met een 'ussie'. 'Oh guys, can we take a picture together? It's just not everyday that I have foreign visitors you know..' Minuut later: 'Can I see the picture? Oh my god, I look so fat. But can you e-mail me this? I'm gonna put it on my Facebook.' Zou de man echt zo druk zijn met werk, of vooral moe worden van zijn eigen drukte? Het lukt ons te 'ontsnappen' aan alle gezelligheid en op de markt een megagrote klamboe te kopen. Dat is toch wel een verdomd goed idee van deze dokter. Ik vraag me af of we net écht bij een dokter zaten, of toch per ongeluk de opnames van een grappige Hollywoodfilm zijn binnengestruikeld..

1. Lotte:
    22 oktober 2014
    Hahaha, wat een man! Ben benieuwd hoe lang jullie daar hebben gezeten :-p. Zijn jullie nu ook Facebook vrienden met hem? Wat betreft malaria, ik weet niet persé of je jezelf nou echt helemaal kan beschermen tegen alles .. knokkelkoorts (wel iets anders) kan je je bijvoorbeeld helemaal niet tegen vaccineren .. Ik denk dat jullie wel een goede afweging hebben gemaakt voor jullie zelf, het moet wel "leuk" blijven! Komt vast helemaal goed! <3
  2. Sanne & Michiel:
    23 oktober 2014
    Haha nee dat zijn we niet, al had ie me wel opgezocht en uitenodigd op basis van mijn naam in het boek van mensen die op consult komen. Heel professioneel.... Nee tegen dengue/knokkelkoorts kun je niets doen dan voorkomen dat je gestoken wordt. Minder heftig dan malaria meestal, maar ook heel nasty. Enneh; ja we zijn zo onwijs aan t genieten van Palawan...wat is het hier gaaf, zeker el nido!