Het nieuws

25 juli 2014 - Tsjojr, Mongolië

In deze dagen in Choyr volgen we het nieuws bij jullie in Nederland op de voet. Iets wat we normaliter met redenen nooit doen. We zijn verbijsterd over wat er gebeurd is. En beseffen ook dat dit heftiger voelt omdat het fysiek 'dichterbij' is. Het is een minder ver van ons bed show dan het nieuws dat meestal tot ons komt via de diverse kanalen. Wat net zo erg is als dit, omdat het daar evengoed mensenlevens betreft. En families raakt. Relaties ongewenst verbreekt. Kinderen achterlaat zonder ouders. En daarnaast best eens grote gevolgen kan hebben..

Uren praten Chiel en ik erover. Over de mogelijke aanleidingen, de gevolgen en wat ons als leken - die in het nieuws maar een glimpje van een veel groter verhaal zien - het beste lijkt. Over hoe sterk de speech van Timmermans is richting de VN. Hoe gaaf het is dat een politicus weer eens gewoon zegt wat hij echt denkt. En voelt. Vooral dat laatste vind ik een mooie toevoeging aan het politieke spel, dat juist door dit component heel ineens 'echt' wordt. Geen spel meer is. Een ego dat plaatsmaakt voor een geraakt hart. Schitterend. En dat hij die onmenselijke, hondse lijkenpikkers 'fucks' noemt; BAM! Love it.

Met Cal en de Zwitsers hebben we het er ook uitvoerig over gehad en ook met Chingerel en Ulama. We vragen ons sterk af wat er nu gaat gebeuren in het politieke wereldspel. Op een of andere manier voelt het als een dubbeltje op zijn kant. Wordt het uiteindelijk een druppel op een gloeiende plaat, of juist de druppel die de emmer deed overlopen? En dan ten goede of ten grimmige met desastreuze gevolgen? Het zou zo mooi zijn als tenminste de rust in Oekraine weerkeert. We blijven het samen met jullie volgen en hopen op het goede.

1. Erica:
    27 juli 2014
    Dit zijn precies de vragen, die ook hier de onderwerpen van gesprek zijn. Voor velen is het echt dichtbij gekomen. Het lijkt wel alsof iedereen wel iemand kent die ineens met een groot, totaal overbodig, verlies te maken heeft.

In en in triest en zo totaal onbegrijpelijk. Welke idioot...... Ach, laat ik er maar over ophouden.... Woorden schieten hoe dan ook te kort.

Laat het jullie avonturen niet beïnvloeden, geniet van jullie tijd daar, we willen nog veel meer leuke verhalen van jullie lezen de komende periode!
  2. Trees:
    29 juli 2014
    Ja, dat is echt waardeloos. Hier in Hilversum is het best heftig. Relatief gezien is H'sum hard getroffen. Iedereen hier heeft wel iemand die iemand kent van de slachtoffers.
    Het lijkt me ook echt erg als je de laatste slachtoffers niet kunt ophalen en naar hier kunt brengen. Wat een leed!

Er worden harde sancties geopperd, maar of het helpt?????