On the road again!

24 juni 2014

Vandaag zijn we voor hrt eerst sinds ons Ikh Nart avontuur weer heerlijk aan het fietsen; dat voelt extra goed als we dat een of meer dagen niet hebben gedaan. De weg voert van het kleine plaatsje Tsomog (waar we de fietsen hadden gestald voor de tussentijdse trip) terug richting Choyr. We hebben besloten weer richting Ulaanbaatar te fietsen om daar  45 km ten noord oosten van de stad in een ander natuurpark een deel van onze tweede visummaand door te brengen. Dus met rustige tred gaan we deze dagen weer richting de hectische hoofdstad.

We nemen afscheid van Ulama en Chingerel. De laatste is bang dat ze ons nu niet meer zal zien. Er staan zelfs tranen in haar ogen lijkt het. Oh de schat. Tuurlijk gaan we haar weer zien! En dat zeggen we ook. Binnen een paar dagen zijn we weer in Choyr en we spreken af weer bij haar en Ulama in 'The Green House' te gaan eten. Wie ooit deze kant op wil gaan; ga zeker ook naar dit restaurant, gelegen aan de weg. Ze hebben heerlijk eten; zowel uit de Mongoolse als uit andere keukens. En er is een ruime keuze.

Het is al 18.00 geweest als we echt weer gaan fietsen. De wind is ontzettend hard en komt recht van voren. We komen maar langzaam vooruit. En gezien het invallende duister van de avond, besluiten we na 20 km te stoppen. Voor het eerst slaan we gewoon af van de weg, rechtstreeks de vlaktes in en na een paar honderd meter stoppen we om de tent op te zetten en nog iets kleins te koken. Voor degenen die het leuk vinden om wat meer over onze mini ritueeltjes te weten; we zetten de tent in 6.20 minuten op als we op normaal tempo bezig zijn. Meestal zetten we alle haringen en scheerlijnen bij, omdat de wind vaak hard tekeer gaat. Vanavond gaat hij juist liggen nadat de tent staat, om pas de volgende ochtend weer in volle hevigheid los te barsten (...)

Zodra de tent staat, blazen we allebei een luchtbedje op. We hebben allebei wel eens geprobeerd er twee achter elkaar op te blazen, maar na het fietsen wordt het dan wel curieus voor je ogen en in je hoofd ;) vervolgens rollen we de aan elkaar geritste megaslaapzak nog uit, pakken twee kledingzakjes als hoofdkussen en hangen een hoofdlampje aan het plafond, zodat we het licht makkelijk kunnen vinden. De andere hoofdlamp nemen we mee naar buiten. Dan leggen we de fietsen op een goede plek en doen ze op slot (aan elkaar vast). Vervolgens gaat de Spot aan, die aan jullie via GPS vertelt waar we uithangen en dan pas gaat het vuur onder de pannen.. Al of niet met een lauwe halve liter in de hand.

Vanavond maken we het geopende pak melk op met muesli die we even meekoken. Na vele noedelnachten is dit simpele eten een welkome afwisseling. En het is praktisch; geopende melk moet op. Zonde om eten weg te gooien.

1. Trees:
    26 juni 2014
    Jeetje, wat hebben jullie al veel gezien. Ik heb eindelijk alle foto's eens goed bekeken en bij gelezen. Leuke foto's! Lekkere ruigen zitten ertussen. Het lijkt me wel lekker die wind in de woestijn, hoef je nooit meer te scrubben! Dat korte reisje tussendoor is ook goed bevallen zo te lezen. Leuke verslagen hoor!
  2. Sanne & Michiel:
    2 juli 2014
    Dank je wel Trees :)) volgens mij volg jij ons het meest op de voet :) liefs, chiel en san ook voor Leo