Opmerkelijk

25 augustus 2014 - Shangqiu, China

Wat die ouwetjes van dagen hier trouwens naast sporten, kletsen en elkaars roestbruine poedel-gadgets bewonderen ook bekokstoven in al die mooie zennige parkjes, is het volgende.

Zoals jullie weten is de Chinese jongeling dag en soms ook nacht superdruk met studeren en/of een veeleisende baan. Daarnaast doet de familie ook een groot sociaal beroep op hen en dat betekent dat er bar weinig tijd overblijft voor het vinden van een geliefde. Toen ik er roomie Yun naar vroeg zei ze: 'No, no, my family is a big priority.' En: 'Too busy with work..' En al wil ze wel graag een droomkerel, ze is een beetje bang dat ze met haar 34 jaar te oud is om te trouwen. Ik hoop zo dat ze mooi wel een geweldige kerel ontmoet!

Maar de familie ziet graag de voortzetting van geslacht, eventuele rijkdommen en familienaam gewaarborgd in een paar kersverse schreeuwende jongelingen en heeft daarom een oplossing bedacht voor deze nijpende tijdskwestie.

In de parken bespreken ze - na een compliment te hebben gegeven over elkaars pasgekapte wandelende wc-rolletjes - hun kleinkinderen. Er wordt wat afgepocht en evengoed geïnformeerd naar kandidaten van het andere geslacht dan de eigen kleinkinders. Ze schromen verder ook niet om hun kleinkind met een soort 'Wanted' achtige poster aan te bieden op een a-4tje aan een boom..

Relevant om te noemen op je verkoopposter is bijvoorbeeld de lengte. Van zowel de man als de vrouw is dat relevant. Want de man moet standaard groter zijn dan de vrouw, anders is het geen gezicht. En omdat in China bijna iedere vrouw (hoog)gehakt rondhobbelt, moet bij de vrouwen standaard hun lengte inclusief schoen met hak worden weergegeven. Want het zal je als man toch niet moeten gebeuren dat je vrouw met haar hakken aan ineens toch nog langer is dan jij.

Verder zijn achternaam en het al of niet hebben van broers of zussen relevant. Dit vertelt of de kandidaat uit een arm of rijk gezin komt. Hoe minder kinderen hoe rijker luidt de regel. Om het maar gewoon nog directer te benaderen, wordt ook vaak het salaris van beide ouders uitgeschreven op het vel.

Het lijkt een beetje op verkapt uithuwelijken wat hier gebeurt. Maar gelukkig hebben we zelf nog geen enkele Chinese kennis ontmoet bij wie het werkelijk zo is gegaan. En ach, misschien is het zo'n ramp nog niet, als de grootouders het laten bij het voorstellen van de kandidaten en hun kleinkinders zonder manipulatie of erger zelf hun keuzes laten maken.

1. Trees:
    25 augustus 2014
    Ben ik weer blij dat ik hier woon. Wat een werk om je kind aan de vrouw/man te helpen. Het lijken me wel leuke gesprekken!
  2. Sanne & Michiel:
    26 augustus 2014
    Hihi ja doet ook een beetje aan 'pride and prejudice' van jane austen denken he? Die arme vrouw kon het mentaal bijna niet meer aan om al haar vijf of zes dochters naar een man te arrangeren ;)
  3. Sanne & Michiel:
    26 augustus 2014
    Lijkt me ook een zware klus dus. Maar denk dat ze er wel lol om hebben ook.
  4. Erica:
    26 augustus 2014
    Klinkt op de een of andere manier behoorlijk beklemmend. Stel je voor dat je echt zo aan de man of vrouw wordt gebracht..... Maar goed, als dat hun tijdverdrijf is.....
  5. Sanne & Michiel:
    27 augustus 2014
    haha ja dat zou ik ook niet willen idd Erica :)