Phnom Penh

25 december 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Drie dagen spenderen we in wat velen 'geen bijzondere stad' vinden; Phnom Penh. Ik vind het er heerlijk. Om de hoek van ons hotel zijn de straten gevuld met kleime marktkraampjes en Chiel en ik kopen (verrassend genoeg - als je het vergelijkt met andere plekken in Cambodja tegen redelijke prijzen) overal wat kleins, tot we uiteindelijk een bak gebakken noedels hebben gescoord en daar nog een koud drankje bij zoeken. Weinig minuten later kijken we naar eenieder die inkopen doet, genietend van een ijskoud lokaal biertje. Het is net water, maar alleen al dat het ijskoud is - weer met zo'n ijsschots in ons glas - zálig! De stad is verder lang zo druk niet als Hanoi of Ho Chi Minh. Kleiner en minder verkeer; erg fijn dus!

We bezoeken de grote overdekte markt; een labyrint van steegjes die in een soort stervorm op elkaar aangesloten zijn. Je vindt er goedkope sierraden, kleding, souvenirs en wat al niet meer.. Leuk om te zien wat ze allemaal aanbieden, hoe dat gepresenteerd wordt en wie er nog meer allemaal aan de shop is. Leuker eigenlijk dan het nationaal museum. Dat weliswaar gehuisvest is in een schitterend pand waar Anton Pieck nog een puntje aan zou hebben kunnen zuigen, maar op een mooie collectie boeddhabeelden na zijn het toch weer de speerpunten en oude potten die de boventoon voeren.. Boring!

Tijdens de kerstdagen denken we extra veel aan onze familie en vrienden. En waar we normaliter niet heel veel waarde aan het concept 'kerst' hechten, voelt het nu meer dan ooit als een mooie gelegenheid om samen met je familie in een feestelijke sfeer samen te zijn en terug te kijken op het afgelopen jaar en misschien ook al een beetje vooruit. We missen jullie zo!

Maar we hebben niettemin erg leuke dagen: via de website warmshowers.org ontmoeten we de Nederlandse en in Phnom Penh woonachtige wereldfietser Edwin. Een ontzettend geschikte kerel, die kritisch en met veel humor met ons praat over weet ik veel wat allemaal. Het spraakwater (in de vorm van cocktails) doet zijn werk briljant. Eerste kerstdag spreken we weer met hem af en we eten eerst een geweldig Indiaas maal, om daarna onder het genot van de gin tonics weer een gat in de nacht te praten. Erg leuk.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade