Preps

3 oktober 2014 - Manilla, Filipijnen

We vinden het jammer om Taiwan te verlaten. Het is zo'n gave ervaring geweest hier.. Chiel zou hier zelfs wel een tijdje kunnen wonen zegt hij. Maar er is een nieuw land om te verkennen en dat wordt vast ook heel gaaf: de Filipijnen. Dit nieuwe land vereist voor onze veiligheid wel wat voorbereiding. Ik schrijf ons in bij het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. Op die manier weet men daar wanneer we precies in de Filipijnen zijn en ze houden ons per mail op de hoogte van eventueel gevaar.

Want de Filipijnen hebben net in 2013 de voor hen grootste orkaan uit de geschiedenis te verstauwen gehad. (Ik begrijp niet dat ze de naam van die orkaan dan vervolgens op allerlei commerciële producten plakken.. 'Yes, we named it after the typhoon!' vertelt een verkoper. Welke ramptoerist wil dat nou kopen? Dan sta je volgens mijn boekje wel erg ver uit het midden.) In het zuiden zijn daarom nog steeds veel opgebroken wegen en veel andere schade. Mijn ouders mailen de info door over de recente gijzelingen en vragen of we dat weten. Ja en het is helaas iets dat vaker voorkomt op de Filipijnen. Het is daarom handig om openbaar vervoer te mijden; dat is in elk geval ideaal realiseerbaar met de fiets! Verder moet je her en der oppassen voor locals die naar je toe komen; sommigen proberen je te drogeren door drugs in je gezicht te blazen. Dan zijn er nog gebieden waar je echt niet komen wilt omdat Katholieken en Moslims elkaar daar de tent uitvechten en niet schuwen toeristen te gijzelen voor losgeld.

Vandaag krijg ik van Minbuza een mail dat het reisadvies is aangepast. Je moet de komende tijd voorzichtig zijn met laten weten dat je uit Nederland komt, omdat de militaire divisies van ons schattige kikkerlandje nu ook bommen op de IS lopen te spuwen vanuit hun (drie?Alledrie??) straaljagers. (...) We komen vanaf nu dus ergens anders vandaan. Uit neutraal gebied. Zwitserland.

Tot slot moet je de kleinsten der terroristen nooit onderschatten: de dengue- en malariamuggen. De malariakaarten die we online vinden, zijn allermaal achterhaald. Daarom bezoeken we op de Filipijnen een vrouwelijke huisarts voor gerichter advies. We zijn al wel met onze malariakuur begonnen, omdat volgens de plaatjes de malaria bijna overal zit. Je wilt gewoon zeker zijn van je zaak met dat soort dingen.

Dan vraag je je misschien af: is het dan nog léuk om door zo'n land te reizen? Het antwoord op die vraag, laten we jullie weten in de komende blogs :)

1. Erica:
    12 oktober 2014
    Ben reuze benieuwd. Mijn inmiddels oud-collega heeft een Filippijnse vrouw en gaat tot nu toe ieder jaar zeker een maand naar de Filippijnen. We hebben zelf de Filippijnen zien liggen vanaf een klein Maleisisch eilandje (Selingan). Het werd afgeraden om voorbij een lijn met zwarte bollen te komen in de zee. Grote kans dat je dat niet zou overleven... Hele rare ervaring!!
  2. Sanne & Michiel:
    13 oktober 2014
    Hai Erica! Dat maakt me wel heel nieuwsgierig..... Wat was er precies zo levensgevaarlijk na die zwarte bollen? Haaien? Stromingen? Of als je aan land zou gaan daar en dan ontvoerd zou worden?
  3. Erica:
    13 oktober 2014
    Laten we zeggen dat de Maleiers het toen niet zo op hadden met Filippino's. Het was een piepklein eilandje waar je in zo'n 20 minuten omheen kon lopen. Je kon alleen niet helemaal rond. Er was een legerbasis om de Filippijnse handelingen in de gaten te houden. Het was dus echt gevaarlijk om die lijn of beter grens te overschrijden.
  4. Sanne & Michiel:
    13 oktober 2014
    Ah vandaar! Wanneer was dat?
  5. Gwen:
    13 oktober 2014
    Ha schatten, wat een kostelijke verhalen, zit hardop te schateren.
    Veel lierfs,

Ton En Gwen
  6. Erica:
    1999
  7. Sanne & Michiel:
    20 oktober 2014
    Wat super leuk!! Ik word daar zo blij van!