Rijk zijn met weinig geld

11 oktober 2014 - Libertad, Filipijnen

'Those two woke up at five o' clock today, because they are so excited about you two being around,' vertelt een lachende Edgar Estoya, de echtgenoot van Karen. Zij en Charlene zitten naast elkaar op een bankje en knikken instemmend. 'I never woke up so early before!' vertelt Charlene met een brede grijns. Ze zijn vanochtend in alle vroegte naar de bioboer gegaan en hebben daar maïskolven, sla en komkommer gehaald. Dat hebben ze hier op de tafel naast het winkeltje op presenteerbladen voor ons klaargezet. En een kan heet water om koffie te maken. Wat een gezond feestmaal!

Gemoed
Maar ik voel me bezwaard omdat ik inmiddels weet dat ze heel weinig geld hebben. Edgar vertelt dat reizen er voor hem als basisschoolleraar helaas niet in zit. Ook niet op de Filipijnen zelf. Hij zit al 18 jaar in het vak en zijn salaris zal volgens hem nooit veranderen. En natuurlijk blijft de inflatie wel toenemen. 'I am just really happy if I can give my family three meals every day..' Slik. 'En hier voor onze neus zetten jullie eten neer, dat jullie zelf alleen met kerstmis eten,' denk ik. Tuurlijk weet ik dat ze het ontzettend leuk vinden om dat te doen, maar ik wil niet dat ze kosten voor ons maken. Dus ik vertel gewoon ronduit waarom ik me bezwaard voel en dat we heel graag zelf voor het eten willen betalen. Al mijn bezwaren worden lachend weggewuifd door Edgar en de vrouwen. Ik ben zo blij dat ook wíj (net als zij) cadeautjes kunnen geven :)

Rijk met weinig geld
Opmerkelijk vind ik trouwens hóe Edgar vertelt over hun situatie. Hij windt er geen doekjes om, maar wat hij zegt is geen beklag. Hij is gewoon nuchter en het klinkt alsof hij het genoemde heeft geaccepteerd als een gegeven en vrolijk doorgaat met zijn leven. 'Wat je niet kunt veranderen, moet je accepteren,' zegt Chiel altijd. Deze dagen hebben Chiel en ik het veel over rijkdom, armoede en of het nou wel of niet goed is om deze nieuwe vrienden geld te geven. Sommige mensen kunnen het als een belediging opvatten en sommige mensen zeggen dat je door geld te geven authenticiteit van de mensen wegneemt. Mijn moeder adviseert: 'Volg je hart. Denk er niet teveel over na. Als het goed voelt iets te geven, is het goed.' Dat doen we dus. Eigenlijk voel je inderdaad altijd wel wat goed is om te doen. Pas als je er teveel over na gaat denken, kom je er niet meer uit omdat je dan blijft hangen tussen allerlei mogelijke scenario's. Thanks mom! ;)

Filipino's
We kletsen met de families Estoya en Delgado over de Filipijnen en leren van Edgar dat een van de kenmerken van de Filipino's gastvrijheid is. 'However, this has changed over the last decades. People are losing this quality more and more.' Hij wijt dat aan de hang naar rijkdom, die egoïsme in de hand zou werken. Toch merken we daar tot nu toe weinig van. In China bleek uit alles dat men gebrand was op zo snel mogelijk fortuin vergaren, ogenschijnlijk blind voor wat er verder om hen heen gebeurde. Maar hier.. Mensen werken zeker hard, maar hebben naar het schijnt ook net zoveel lol en ze zijn relaxed, benaderbaar en open. Edgar denkt dat de verandering ook te maken heeft met de lange bezetting door de Spanjaarden van de Filipijnen.'They abused the hospitality of the people.'

'You guys were lucky to run into us you know,' vertelt Edgar. 'Be careful; there are many nice people, but some are really bad.' Dat weten we inderdaad. Dan nemen de dames ons mee naar een bron om ons te wassen. Achter de weg klimmen we door de rimboe naar beneden, naar een prachtige plek, waar een natuurlijke bron is gecultiveerd tot een badplaats.. Wow, wat een badkamer, heel bijzonder! (zie foto's)

1. Jasper:
    17 oktober 2014
    mooi verhaal :)
  2. Sanne & Michiel:
    20 oktober 2014
    Thanks Jas! Hoe gaat het in de magenta bunker?