Roadtripping UB

17 juni 2014 - Sajnsjand, Mongolië

Wat we echt niet verwacht hadden is dat we een lift krijgen naar UB van een van de receptionistes en haar man... We hoopten een auto te kunnen lenen of huren, en voelen ons bezwaard dat deze lieve mensen voor ons helemaal naar UB willen rijden.. Zelf lijken ze er niet in het minst mee te zitten. Ze zitten zo leuk te kletsen en te lachen samen. Het wordt een gezellige rit, ondanks dat we elkaar niet kunnen verstaan. Het is ook een lange rit, want we vertrekken even na zevenen 's avonds en drie uur 's nachts liggen we op een oor in een allerschattigst hostel van een Koreaanse vrouw. Het is helemaal in Ikeastijl ingericht - yep, die hebben ze hier ook.

Het is heerlijk om tijdens onze autorit even zonder op het verkeer te hoeven letten het mooie landschap in ons op te nemen. Op de heenweg verandert het vlakke, dorre en kale landschap langzaam in een gebied met meer en meer begroeiing. Meer en meer groen. Ook glooit het land steeds meer, tot we weer in de steile heuvels vlak voor de stad zijn. Brings back a memory or two ;)

Wat ik ook nog niet genoemd heb zijn de mooie avondluchten. Maarten merkte al terecht op dat overdag de wolkpartijen zo mooi zijn, maar oh, als je 's avonds kunt zien wat er dan aan de hemel voorbij trekt.. Een avond leek het alsof de enorme rode ondergaande zon recht tegenover een bijna volle maan stond; de een alleen hoger dan de ander.. En het andere verschil? De kleuren eromheen.. Aan de ene kant felrode en gele tinten, slierten felroze wolk; zo fel roze dat zelfs mijn vorige werkgever T-Mobile de ogen had moeten toeknijpen. En dan die grote zilverwitte maan; fel afstekend tegen een lavendelpaarse achtergrond, die van allerlei schakeringen paars langzaam overgaat in het blauw van de rest van de lucht. Ook naast de maan hangen dunne sliertwolken in die kleuren. Het is bijna onwerkelijk en ik vind het zo ontzettend mooi..

Ook zo bijzonder zijn die overal loslopende, rennende, grazende en wegoverstekende kuddes paarden. Zulke mooie dieren zijn het. En even verderop zie je dan weer kuddes geiten en schapen door elkaar. Hier loopt alles los. De enige hekken die we zien, bouwen de mensen voor zichzelf. Het is een vreemd gezicht als we later (op de terugweg) zien dat de groene heuvels om de stad deels zijn verdeeld in vakjes van vierkante schuttingtuinen, waar steevast een ger en een half gebouwd huis staan. Die schuttingen lijken zo niet bij hun cultuur te passen.. Ik zal er eens naar vragen. Het oogt als het verkavelde Nederland vanuit een vliegtuig. Niks Mongools aan wat mij betreft. Als ik weet hoe het zit zal ik het hier opschrijven!

1. Yuri:
    17 juni 2014
    Hey hallo lieve luitjes. Had nog niets gelezen van jullie prachtige verslagen maar ben er even goed voor gaan zitten en heb me helemaal mee laten nemen in jullie geweldige reis. Tot zover klinkt het allemaal echt super en maken jullie mooie en bijzondere dingen mee. Echt helemaal te gek lijkt me om dit zo mee te mogen maken en dan te bedenken dat jullie nog lang niet terug hoeven en dus nog zoveel meer moois mee gaan maken. Vond het heerlijk dit allemaal te mogen lezen, heb er echt van genoten en ben zeer benieuwd hoe jullie verhaal verder gaat. Geniet ervan lieverds!! Dikke kus, Yuri. xxx
  2. Tonny Moerman:
    18 juni 2014
    Wat een prachtige beschrijving van de zonsondergang en de mooie luchten. Ook geniet ik van de natuurbeschrijvingen.
    Ik hoop dat jullie nog meer moois gaan zien !!!
  3. Sanne & Michiel:
    18 juni 2014
    Het is ook helemaal te gek, we maken zelfs meer mee als dat we hadden verwacht. Zoals je kon lezen moet er ook veel geregeld worden, dat zijn de mindere dingen maar moet ook gebeuren. Er komen nog veel meer verhalen aan dus we'll keep you posted. Kus s en m
  4. Thea:
    18 juni 2014
    hoop dat jullie foto's gemaakt hebben van die luchten.
    kan er hier in nederland ook zo van genieten, maar jullie beschrijvingen laten die luchten hier in het niets vallen
    blif vooral schrijven! (mijn pc is vandaag gemaakt, dus ik had een hoop in te halen).
  5. Erica:
    20 juni 2014
    Door die goden beschermd bedoelde ik te zeggen...
  6. Erica:
    20 juni 2014
    Oeps, bovenstaande reactie staat verkeerd....