Schitterend Laos

30 januari 2015 - Vang Vieng, Laos

Van alle acht landen waar we deze trip doorheen fietsen is Laos het allerprachtigste. Hoewel Mongolië, China, Taiwan, de Filipijnen, Vietnam, Cambodja, Thailand en Laos vergelijken neerkomt op het bekende appels en peren naast elkaar leggen, kan ik toch zeggen dat Laos qua natuurlandschap mijn favoriet is. Het heeft niet de grenzeloze uitgestrektheid en leegte van Mongolië, noch de poedersuikerwitte strandjes van de Filipijnen. Ook zijn er niet de grandioze en immense tempelcomplexen zoals je die in het Cambodiaanse Siem Reap treft en het ontbeert ook die spannende, gave slingerwegen langs de zee die Vietnam en Taiwan extra charme geven.

Maar het voornaamste van Laos is dat het landschap zo spannend is... Het is nooit voorspelbaar; steeds nieuw en onverwacht. En zelfs deze voorlopig van indrukken verzadigde én verwende geest is nog telkens weer aangenaam verrast van wat we tegenkomen aan natuur in dit land.

Van ruilverkaveling en hoogbouw hebben de Laotianen nog nooit gehoord. Een bamboehuisje kun je overal neerzetten (maar het zijn er ten opzichte van het landoppervlakte maar weinig) en het land wordt hier en daar zeker bewerkt, maar niet overal. En de vormen van het bouwland bewegen organisch mee met het gebied zelf, waardoor het allemaal veel minder strak en precies oogt als bijvoorbeeld Nederland vanuit een vliegtuig. De huisjes zelf lijken ook op te gaan in de natuur, omdat de meeste van natuurlijke en niet geverfde materialen zijn gemaakt. Er is geen monocultuur en overal lijken bomen en gewas, kriskros door elkaar, al eeuwen hun eigen gang te zijn gegaan. De mensen hier leven met de natuur en laten haar waar mogelijk met rust. Ik vind dat mooi.

Laos kent ook geen industrie. Ik heb gehoord dat er helemaal geen fabrieken zijn en dat het rivierwater daardoor schoon is. De sfeer in het land is daarnaast heel laid back. Iemand die we tegenkwamen zei dat het kwam omdat de (recente) geschiedenis van dit land veel rustiger en vreedzamer is verlopen dan in bijvoorbeeld buurlanden Cambodja, Thailand, China en Vietnam. Misschien is dat zo. Hoe dan ook kan ik Laos van harte aanbevelen als een prachtige vakantiebestemming.