The 'Son' is shining

29 december 2014 - Siem Reab, Cambodja

Door Chiel

Hoeveel producten heb je wel niet gekocht die vroeg of laat het leven lieten? Tuurlijk is er geen duidelijke definitie van het woord 'kwaliteit' te bedenken; dit heb ik tijdens mijn studie maar al te goed ingepeperd gekregen. Ook is het logisch dat producten een keer hun dienstijd opzeggen - zelf blijf ik ook niet mijn hele leven werken... Toch heb ik het liefst dat de producten die ik koop onsterfelijk zijn. En mochten ze dan toch het stoffelijke inruilen voor het hiernamaals, dan heb ik graag dat zijn of haar broertje kosteloos de taak overneemt. In de meeste gevallen denk ik dat de leverancier van het product deze klus moet klaren.

Kastje naar de muur
Uiteraard is het als leverancier makkelijk om de customer service bij een andere partij neer te leggen. Vaak krijg je van een leverancier zoiets te horen als: 'Ga terug naar waar je hem hebt gekocht.' Ben je bij de winkel waar het product is aangeschaft, wijzen ze je de deur of wijst het vingertje direct terug naar de leverancier. Als men je wél bij één van bovenstaande partijen wil helpen, ben je waarschijnlijk wel even zoet met het invullen van formulieren, klachtenrapporten, het doorspitten van onbegrijpelijke websites of het zoeken naar originelen facturen.

Sommige leveranciers geven wel levenslange garantie op hun product, maar alleen voor de eerste eigenaar. Het is een feit dat alles in het leven vroeg of laat van eigenaar verandert. Dit betekent dat ik nooit een product zou kopen waarbij alléén ik garantie krijg. De volgende eigenaar heeft namelijk groot gelijk wanneer hij het product voor een té laag bedrag weer van mij af wil nemen; hij krijgt immers nooit iets van garantie of service, hoe groot het probleem ook is. Denk je er over het product niet tot je dood te gebruiken dan klinkt dit voor mij als een slechte investering.

De trend verandert
Maar af en toe kom je in contact met bedrijven die een totaal andere strategie hebben. Levenslang commitment - niet omdat je de klant daar met een wurgcontract toe gedwongen hebt, maar gewoon omdat de klant het zelf wil. Wat is er mooier dan dat? Zo zit je aan de andere kant van de aardkloot en een belangrijk onderdeel van je fiets begeeft het: de naafdynamo. Hoe kan een product dat bekend staat om zijn betrouwbaarheid en Duitse degelijkheid er zomaar mee ophouden? En dat niet alleen: het wiel loopt met de defecte dynamo vele malen zwaarder dan daarvoor.

De juiste instelling
Ook al ben ik niet de eerste eigenaar en heb ik geen bon of factuur; laten we toch even contact opnemen met de leverancier en producent van deze Son naaf: Wilfried Schmid Machinenbouw. Niet geschoten is altijd mis. De behulpzame medewerker stuurt mij tot mijn verbazing niet het bos in, ook vraagt hij niet hoe oud de naaf is (8 jaar oud er zit 'maar' 5 jaar garantie op). Hij stelt me een paar gerichte vragen, om zo op afstand een juiste diagnose te kunnen stellen. Duitse 'grundligkeit'. Hierna krijg ik een perfecte "how to" toegestuurd met de vraag of ik deze klus kan klaren. Dat mag geen probleem zijn denk ik zo. Zijn antwoord: 'Oké waar mogen we de onderdelen heen sturen?'

Zonder bon en met verlopen garantie bij een model naaf dat ze niet eens meer verkopen: geen probleem. Ze hebben het ooit verkocht en gaan het probleem oplossen. De eerste enveloppe raakt helaas zoek in de Chinese post, maar na het sturen van een mailtje komt er een tweede set onderdelen richting Vietnam. Voor omgerekend twee euro koop ik een soldeerpen en maak ik gebruik van de werkplaats van een hulpvaardige fietsenmaker. Na een klein uurtje klik ik het voorwiel weer in mijn fiets en loopt hij weer super licht, zoals we dat van een Son naaf verwachten.

Zelf wil ik niet alleen mijn producten kopen bij een bedrijf als Son; ik wil ook graag in dienst zijn van een bedrijf met de zelfde instelling. Weggooien en een nieuw Chinees weggooiproduct aanschaffen heeft niks met duurzaamheid te maken en zorgt alleen maar voor meer en meer afval. Ik kan het zelf niet beter zeggen dan Vivienne Westwood. Ik quote: "Buy less, choose well, make it last."

1. Erica:
    29 december 2014
    Dat is een leverancier die het snapt. Cool dat het gelukt is om dat per post naar Azië te krijgen! Hier kan PostNL nog wat van leren.....
  2. Trees:
    In een woord te gek!
  3. Gwen:
    29 december 2014
    Gaaf verhaal Chiel, helemaal mee eens , waren er maar meer fabrik.anten die er zo over dachten .
    Hartelijke groet,
    Ton