Tien typerende trivia

25 juli 2014 - Tsjojr, Mongolië

1. Mannen lopen vaak met t-shirt helemaal omhoog gerold, hetgeen resulteert in een onvermijdelijke confrontatie met de fysieke manifestatie van de landelijk toenemende welvaartscultuur.. Schokkend..

2. Vrachtwagens 'lokken' met een gek liedje op repeat alle vuilniszakken naar buiten... Dagelijks verblijden de vuilnismannen het Mongoolse volk met de afname van hun vuilnis onder begeleiding van dit ene en hetzelfde blije deuntje.

3. Elke bar is of heeft ook een karaoke bar. En elk restaurant en hotel heeft er ook een. Je kunt er vaak een privekamer huren (wij bevelen dit van harte aan. Oke, eigenlijk liggen we hiervoor bijna op onze blote knieen) waar je met je vrienden tussen geluiddichte muren je gebrek aan zangtalent op elkaar kunt botvieren.

4. Je komt in de middle of nowhere verkeersborden tegen. In een uitgestrekte vlakte vol niets tref je een bord waarop wordt duidelijk gemaakt dat je onder geen beding mag voetballen... (?!) Ook zie je her en der borden waar wordt gewaarschuwd voor overstekende mensen, terwijl elk spoor van logica daarvoor ontbreekt op de aangewezen plek. Bijvoorbeeld waar de snelweg tussen twee heel hoge wallen loopt en geen levende ziel of dorp in de weide omtrek te bekennen is..

5. In iedere hotelkamer liggen standaard twee paar slippers: een voor de man, een voor de vrouw. En het zijn GEEN wegwerpslippers... Dringt de schokkende werkelijkheid hiervan al tot je door?! We vragen ons af wie in godesnaam die collectiepunten van viezigheid onder zou binden? Deze broedplaatsen van fungusculturen en concentraten van ander griezelig microgebroed...?

6. Heb je wel eens de neiging gehad om een ver van Europa woonachtige
toerist uit het niets te benaderen om te vragen of je hem of haar ergens mee kunt helpen? Om diegene vervolgens mee te nemen naar je huis om eten voor hem of haar te maken omdat alle restaurants net dicht zijn? In Mongolië lijkt dit soort hulp meer regel dan uitzondering.. Hulpvaardigheid waar de individualistische Hollander nog een zunige punt aan ken zuige..

7. Mongolie is een land van uitersten. Dat zie je ook in die vermaledijde drankcultuur van ze. Zo intens leuk, lief, trots en behulpzaam de sobere Mongool; zo onuitstaanbaar en irritant en onmogelijk de beschonken tegenhanger.. Die her en der het straatbeeld bepaalt en waarbij het uur van de klok geen meespelende factor is. Deze twee uitersten komen we overigens eigenlijk nooit tegen in een en dezelfde persoon..

8. Waar iedere blijk van douche of waschtafel ontbreekt om de mensch te properen, is de Mongool daarentegen des te schoner op zijn materieel bezit: de cantina, de ger en zelfs het interieur van de meest gedeukte bolide wordt zorgvuldig gepoetst en geveegd. Tijdens het rijden poetst de chauffeur in hoge frequentie ook het dashboard. De stofdoek ligt er altijd voor paraat.. Ook het exterieur van de wagen wordt bijna dagelijks van de dikke laag gobi stof ontdaan.

9. Aan vervanging van banden wordt niet gedaan bij de Mongoolse vrachtwagenchauffeurs. Waar we in Nederland jaarlijks langs de strenge APK meester moeten, is het hier geen enkel bezwaar om met nul millimeter bandenprofiel rond te rijden. 'Op = op' betekent hier dat je band tijdens het rijden in duizend stukjes uit elkaar klapt. Als we fietsen is wat we in de berm aantreffen (vooral op de weg naar het Zuiden) - naast lege vodka flessen - hoofdzakelijk kapot geklapt rijrubber. Als een lekke band echt niet meer te stoppen is met proppen, wordt deze - hoe groot de vrachtwagen ook is - gewoon voorzien van binnenband om zo nog een paar honderd km aan de rit te kunnen plakken.. Bizar!

10. Dit punt zijn we al een paar dagen kwijt. Vergietjes zijn we, zoals Eline ons noemt omdat ze al lezend kan zien dat we vele adviezen in de wind hebben geslagen, mogelijk omdat we ze vergeten zijn. ;) En terecht, want hier in dit stukje zijn we alweer iets kwijt in de kamers van onze reishoofden. Maar het komt wel weer bovendrijven en dan schrijven we het alsnog op.

1. Erica:
    25 juli 2014
    Hihihi, wat een briljante top ehhhh 10. Die verkeersborden, die lijken me echt hilarisch.

Ben nog wel benieuwd naar punt 10 :-)
  2. Trees:
    Leuk, al die weetjes.
  3. Thea:
    25 juli 2014
    je zou toch contactlenzen dragen!
  4. Gwen:
    25 juli 2014
    is het vanwege de hitte: punt 1?
  5. Eline:
    26 juli 2014
    Maar jullie zijn schattige vergietjes en schatten. Geweldig die verhalen. En die t-shirts omhoog dat doen de Chinese mannen ook iew....
  6. Sanne & Michiel:
    26 juli 2014
    Ohh neeee Lientje, dachten we net van die blote buiken af te zijn..haha ja mam het is idd vanwege de hitte, dus wel begrijpelijk..
  7. Sanne & Michiel:
    ;)
  8. Ria:
    26 juli 2014
    Grappig al die weetjes vooral de borden .
  9. Maarten:
    6 augustus 2014
    Grappig in thailand laos cambodja lopen de mannen ook als punt 1 komen er wel beter mee weg.....xm