Op verkenning

1 augustus 2014 - Beijing, China

En dan is de dropping in Beijing ineens een eitje! De Baidu app werkt beter (nauwkeuriger) dan Google Maps en na een uur redelijk chill door het drukke verkeer heen meanderen, is daar ons keurige, knusse budget hotel! Het hotelbord zelf is zo uitgevaagd door de zon dat het niet te lezen is, maar Baidu weet het zeker: we zijn exact op de juiste plek! Het is een oude buurt, waar nog een en ander overeind staat aan oude bouwsels. Maar we zien helaas ook een hoop oude huisjes aan gruzelementen liggen..

Destroy & replace
Bij de Chinezen is de regel dat als iets oud is, je het moet vervangen. (Oh wat ben ik blij dat Chiel geen Chinees is! ;)) Dat geldt dus ook voor de oude karakteristieke huisjes en gebouwtjes. Het is daarom dat het grootste deel van deze stad flink aan karakter en historische uitstraling heeft ingeboet; op de meeste plekken staat nieuwbouw. Lelijke nieuwbouw. Restauraties zien we eigenlijk alleen aan de tempels - waarbij overigens in klare taal wordt weergegeven welke buitenlandse machten nu weer letterlijk lomp 'met vuur hadden zitten spelen', waardoor er weer eens een toren in rook was opgegaan. Ook lezen we op de bordjes welke landen de Chinese culturele hoogtepunten met bewust geweld hebben vernietigd en dan nog welke gulle Chinees vervolgens heeft betaald om het geheel weer op te bouwen.

In Nederland is dat natuurlijk ook gebeurd, maar dan omdat delen van steden in de oorlog waren platgebombardeerd en er daarna zo snel mogelijk nieuwe woonplekken moesten komen. Kijk naar Rotterdam, of het afzichtelijke nieuwere deel van Scheveningen (dat me verder zo lief is). Als je in een romantische en vooral vergeetachtige bui per ongeluk op de pier uitkijkt naar de kustlijn, barst je bijna in tranen uit. Maar daar is het gezien de noodsituatie destijds logisch dat wat er terugkwam niet zo mooi was; het geld was er niet voor. Maar hier kiezen de mensen er echt voor. Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat de gebouwen prijskaartjes hebben waar je u tegen zegt. En ik denk dus dat het een kwestie van smaak is, want sommige mensen vinden wolkenkrabbers nou eenmaal prachtig. Oh wat ben ik dan blij dat we thuis op het fietsje langs de zorgvuldig onderhouden en prachtige klassieke bouwsels van Den Haag kunnen fietsen.. Elke keer als ik dat doe, geniet ik er immens van. Ook hier in de oude wijkjes van de hoofdstad zijn we meteen helemaal thuis.

Stijlen
Overal om ons heen zijn kleine steegjes (hutongs) en die zijn weer helemaal volgebouwd met allemaal kleine winkeltjes, eettentjes, cafe's en nog veel meer. Allemaal zooooo leuk om te zien! Er is niet één specifieke stijl te ontwaren. Het is geen hysterisch feest van driftige draken of duizeligmakende bende van rode lampionnen in een filmische 'opium-ambiance'; de een gebruikt glas in lood stickers op de raampjes van zijn deur, de ander is heel minimalistisch en strak. Een tentje heeft met allerlei metalen buizen een soort uitvindersgevel tevoorschijn geknutseld. En bij het buurtentje staat de hele stoep vol met lege sterkedrankflessen. Alsof dit kroegje wil vertellen: 'Hier is het gezellig, hier gaan we door tot de bodem schoon in zicht is..' Er zijn bierlokalen die een soort huiskamerstijl neerzetten en andere in Arabische stijl met dat typische blauw en de waterpijpen. We zien winkels met spulletjes uit India en zelfs een paar cocktailbarretjes tussendoor. Niet veel later slurpen we een koude mohjito en die kickt hard in! Heerlijk.

Er zijn ook gadgetwinkeltjes die mooie schrijfboekjes verkopen met hippe Aziatische art prints. Erg populair onder de locals zijn de winkeltjes waar snoep gemaakt wordt voor het publiek. Twee tienerjongens rollen met achteloos gemak aan een jellyrol, snijden hem strak af en gooien tot de spijt van menig toeschouwer een hele homp zoetigheid in de prullenbak... De eindmaaksels zijn kunstig. We krijgen gratis minisnoepjes met in het midden heeeeeel ieniemienie geschreven 'I love you'. Dat is wederzijds hoor, Beijing. Zodra we 'geinstalleerd' zijn in het hotel en te voet door de straatjes trekken, zeg ik steeds met aan euforie grenzend enthousiasme tegen Chiel: 'Gaaf he? Oooohh super he? Ik vind het zooooo leuk hier!!'

Smell of heaven and hell
De geuren zijn typisch die van een heel grote stad... Kruidige uit de eettentjes, maar ook het bakvet, de autogeuren en onaangename vlagen urine vanuit de vele openbare toiletten. Die waarschijnlijk door de overheid geintroduceerd zijn omdat daarvoor de hele stad als publiek toilet werd gebruikt. Opvallend is dat menig stadsbewoner zijn schone was aan de straat laat drogen. Ik waan me soms bijna op een zeilboot als ik zie hoe immens groot het ondergoed is dat hier vredig wappert in het zomerbriesje.. Hoe kan het dat deze tengere bevolking zulk soort tenten draagt? Misschien is het wel lekker luchtig met dit weer en daar zijn wij ook wel voor te porren, want het is hier toch een partij benauwd.. Luchtvochtigheid is immens en de smog doet ook een duit in 't zakje. Kom maar door dus met die charmante Ghandi-achtige en luchtige hemaluiers!

Nederlandse reunie                                                                                                  Onze eerste avond in Beijing sluiten we af door met Cora en Ria een wijntje op het sfeervolle rimboe-dakterras van hun hotel te drinken. Zo leuk hen hier te zien, helemaal aan de andere kant van de wereld. Ze vertellen over hun avonturen in China en Noord-Korea en zijn net als wij helemaal enthousiast over deze stad. Ze willen er zeker terugkomen. Wij ook!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thea:
    3 augustus 2014
    wat oud is moet vervangen...
    wat doe opa met oma en vice versa?
  2. Sanne & Michiel:
    4 augustus 2014
    ;) vraag ik me ook af haha. Misschien kom ik daar nog achtet
  3. Erica:
    4 augustus 2014
    Jemig Sanne, wat schrijf jij beeldend. Ik krijg echt een beeld van die tenten van ondergoed. Hihi...zo maar ff naar de HEMA denk ik.......
  4. Sanne & Michiel:
    5 augustus 2014
    Hahaha nou idd Erica ;)) zoeken was niet nodig: ik zocht een paar extra stringetjes, maar daar doen ze hier gewoon niet aan. En zelfs bij het Chinese antwoord op Victoria's Secret (namelijk Victoria's Dream, echt hilarische kopie) kon ik alleen maar Ghandi ondergoed krijgen.. Ik ben nu nog in dubio of ik het a-charmante reizigersimago (teva's, afritsbroek, te sportieve zonnebril, hitsige tropenhoed en ga zo maar door..de lijst stopt nooit) nog verder omlaag zal trekken door ook eens zo'n katoenplantage om te slaan... Aaaaaahhhh!
  5. Erica:
    5 augustus 2014
    Hihihi, wellicht is het wel heel comfortabel.....
  6. Sanne & Michiel:
    5 augustus 2014
    Ja misschien wel! Mocht ik toch overstag gaan (om een beetje in de boottermen te blijven) dan zal ik hier een review doen :P
  7. Maarten:
    7 augustus 2014
    Cool dat het daar zo bevalt! Was nog te bezien natuurlijk geniet xm
  8. Sanne & Michiel:
    7 augustus 2014
    Yep, dat was zeker nog te bezien Maarten, maar het valt alles mee. We vinden het geweldig hier! Nog een paar dagen genieten en dan onze paspoorten met verlenging ophalen. Hoe gaat het met Linc??