De vriendelijke Thai

10 januari 2015 - Nong Khai, Thailand

We fietsen nu een dag of wat rond in noordelijk Thailand. En wat me zo opvalt...de mensen zijn zó leuk en hartelijk! Op allerlei manieren. Zo komen we bijvoorbeeld na ruim 120 kilometer fietsen een beetje daas aanzetten in een stadje en besluiten eerst iets te eten om daarna op de nieuwe brandstof een slaapplek te vinden.

We zien een eettentje en willen net naar binnen gaan, als er vanuit de open bar van ons restaurantje een meisjeshoofd steekt en gelijktijdig een presentatieschaal vol kleine koekjes met cashewnoten erop. 'Try, try! Take many!' roept het meisje enthousiast. Wat een leuke binnenkomst. Als we zitten, legt ze ons nog meer in de watten door ons van alles te laten proeven, zodat we makkelijker een keuze kunnen maken en we krijgen zomaar uqeen toetje erbij. Aan het eind van de heerlijke spicy curry-eet-sessie, als we haar hartelijk hebben bedankt, staat ze erop dat iemand van het personeel tenminste één van onze waterflessen vult. Zo te zien ziet ze helemaal wat we aan het doen zijn. Wow, wat een leuke ervaring.

De Thai zijn ook erg beleefd. Bijvoorbeeld de grote spierbundels die Chiel tegenkomt in de soortschool zeggen hem heel vriendelijk gedag als ze zelf weggaan. Met gevouwen handen, als zeiden ze 'namasté' (in India de gewoonte en het betekent: 'Ik herken en groet het hoogste in jou.') Een héél klein, schattig jongetje, gekleed in een voetbaloutfit, komt op een dag voorbij rennen als we ergens buiten zitten te eten. Hij krijgt ons in het vizier en met een heel schattig lachje, vouwt hij al rennend zijn handen, bij wijze van groet. Wij vouwen lachend onze handen naar hem toe. Wat een liefie.

Het grappige is dat we steeds dit soort leuke, blije mensen tegenkomen hier in Thailand. Er is ook geen gedoe over prijzen, want die staan gewoon in de menukaart en op hotelkamerdeuren en heldere prijslijsten en vetgedrukt op de streetfoodkarretjes. Zo hoef je meestal niet te onderhandelen (heeft dan vaak geen zin) en dat is best wel even lekker. Thailand is trouwens wel duurder dan de meeste andere Aziatische landen waar we zijn geweest, maar het verschil in smaak van het eten stijgt meer dan de prijs. Heerlijk die thom kha kai soepjes en curries.. Super spicy soms, maar héérlijk.

1. Trees:
    15 januari 2015
    Aardige mensen wonen dus echt overal. Leuk om te lezen.
  2. Lotte:
    18 januari 2015
    Klinkt goed! Het Noorden van Thailand is inderdaad heel gemoedelijk, mensen zijn lief. Ben nu op Koh Pangan, hier zijn de mensen ook echt super chill. <3 Heel veel plezier!