Wikken & wegen

9 mei 2014 - Den Haag, Nederland

Waterzuiveraar MSR'Nee, die gaat niet mee hoor, die is een halve kilo!' zegt Chiel  als hij ziet hoever de weegschaal uitslaat onder het gewicht  van de ingenieuze waterfilter van MSR. 'Echt wel, die  hebben we van mijn ouders gekregen!'

Eigenlijk was dit  vernuftige apparaatje het eerste item dat we hadden voor deze  reis, die we al een tijd in ons hoofd hadden. Het zuivert 99,99% van de parasieten in water en 99% van de bacteriën en metalen. Waarna je het veilig kunt drinken zonder het nog te koken. Je kunt er praktisch elke soort water mee filteren, behalve als je denkt dat er virussen in het water kunnen zitten (zoals waar veel vee in het water staat, of als de mensen het water ook zelf als toilet en begraafplaats gebruiken. Maar ja dat water wil je dan ook onder geen beding. Hoe gefilterd ook.) Maar het ding weegt dus een halve kilo. En als je op de fiets bent, is dat best veel.

Vervolgens kwam het gesprek op; nemen we een extra volle fles water mee of die zuiveraar? En wat kom je steeds eerder tegen; een beekje om nieuw water te filteren, of een dorpje waar we onze flessen gewoon uit de dorpsbron kunnen vullen? Google maps zoomde niet genoeg in om de beekjes te kunnen zien. Eigenlijk weet je het gewoon niet.

Mijn schoonzusje had op haar wereldreis een waterfilter mee die ze in 9 maanden niet gebruikt heeft. Maar zij waren met een auto (hele gave oude Ford Transit) en konden dus sowieso meer water meenemen. Conclusie is: we nemen hem mee en als we hem in Mongolie en China niet gebruikt hebben, sturen we hem met de post mee naar huis. Maar ik denk dat hij voor de wereldfietser nog wel eens handig zou kunnen zijn..

Op deze manier zijn we aan het wikken en wegen. Wat kan er mee, wat blijft er toch maar thuis? Kopen we een hoes waarin we onze bedjes kunnen klemmen zodat ze tegen elkaar aan blijven liggen en accepteren we er nog een halve kilo (!) bij? Of maken we zelf een lichtere variant. Keuzes, keuzes. Maar wel heel leuke keuzes! ;-)

1. Thea:
    9 mei 2014
    heb dit pas geleden van Trees gekregen. Maar weet een aantal facts nog niet:
    wanneer vertrekken jullie,
    hoelang plannen jullie weg te blijven
    behalve naar Mongolië (jeetje waar ligt dat precies, globaal weet ik het wel) waar gaat de reis nog meer nar toe?

Als het je teveel tijd kost om te beantwoorden vraag ik het Trees wel!

GROET,
    tHEA
  2. Astrid:
    9 mei 2014
    Tof! zo'n ding heb ik gisteren voor t eerst gezien ik zeg meenemen, want ook kraanwater in je plastic fles (met weekmakers) is immers vervuild. Dat ding is zooo cool, heb je gezien wattie met Cola doet?

En euh als jullie m niet meenemen, wil ik m met alle plezier lenen in de periode dat jullie weg zijn, hihi.

Succes met de keuzes
  3. Sanne & Michiel:
    Hai Thea!
    We vertrekken op 30 mei, verwachten ongeveer een half jr weg te blijven en hebben tot nu toe Mongolie, China en Vietnam op de planning staan. Wat daarbij komt weten we nog niet.. :)
    Groeten, Sanne
  4. Sanne & Michiel:
    Hai Astrid,
    Neeee, wat doet hij met Cola? is goed, als hij niet mee gaat mag jij hem lenen :) x
  5. Astrid:
    9 mei 2014
    Cola komt er filtering kleurloos uit. Wel zoet, want suiker & zout kan je filter ook niet aan. Gelukkig rijden jullie niet langs de kust ;)
  6. Sanne & Michiel:
    10 mei 2014
    Nou misschien in China op een gegeven moment wel...en in Vietnam.
  7. Astrid:
    10 mei 2014
    hmz... dan zou ik nog steeds niet uit de zee proberen te drinken
  8. Sanne & Michiel:
    10 mei 2014
    haha nee, volgens mij kan dat idd niet met het filter..
  9. Maarten:
    15 juni 2014
    Is tie nou mee? Jodiumtablet zuiverd net zo goed en is iets lichter....