Woudwerk

17 januari 2015 - Ban Hom, Laos

Het duurt niet lang of Chiel ziet hier in het ecoresort dingen waar hij aan zou kunnen klussen. Het duurt niet héél veel langer voor we ineens als vrijwilligers hier aan de klus zijn. Grappig hoe zoiets dan weer loopt..

Woesternij
Een van de zeven heel verschillende houten bungalows is een tijdje geleden deels vernield door een... Franse monnik - dat gelóóf je toch niet?! Volgens Mike kwam de man in eerste instantie heel vredig en rustig over. Hij had om een plek gevraagd zo ver mogelijk van de rest van de mensen af, zodat hij rust had. Dus Mike gaf hem een prachtige bungalow, bovenop een grote rots, helemaal aan het eind van zijn landgoed. En hoewel er geen enkel conflict of onmin was geweest tussen de monnik en andere mensen bij Dreamtime, bleek (nadat de man weg wilde en zich naar het dorp had laten brengen) dat hij de boel had vernield.

Alles aan gort
Als een verwilderde Kungfu Panda had hij bijna alle rieten wanden ingeslagen en de deur eruit getrapt. Verder had hij zijn klamboe en matras verbrand op de rotsen, die daardoor waren gebarsten. Niemand weet wat voor iets on-zens er in hem was gevaren, maar aan alle schade te zien heeft hij in elk geval alles eruit gegooid wat hem dwars zat.. Pfff. Als Mike ons de bungalow laat zien, is duidelijk dat hij erg aangedaan is door de vernielingen. Hij geeft ons alle ruimte om er iets van te maken. Dat komt wel goed Mike! Goed voor hem dat hij deze klus niet hoeft te klaren en wij doen het heel graag.

Weinig spullen
De middelen zijn uitermate beperkt: we hebben een loszittende houtzaag (Chiel zet er een nieuw boutje in en hij werkt weer aardig), een stel roestige Chinese spijkers, een paar schroeven, 'n hamer, wat nieuwe scharnieren, een tamme schroevendraaier en een stukje schuurpapier. Gelukkig zitten er in onze Leatherman ook een zaagje en een schroevendraaier; beiden een stuk beter dan de Chinese meuk. En hoewel het frustrerend is dat de spijkers bijna altijd krom gaan, lukt het met een hoop tijd en geduld toch om een paar heel leuke dingen te maken. Je moet ook geen verwachtingen hebben dat alles op Hollandse snelheid en met westers comfort en gemak gaat; dan ben je gefrustreerd en teleurgesteld over weinig resultaat in veel tijd. We zijn er al met al anderhalve dag mee zoet.

Recycling
Het geeft een goed gevoel om hout en bamboestokken die toch al om de bungalow liggen (weggeslingerd in boeddhistenwoede) te gebruiken om er iets moois van te maken. Lijkt eerst afval en wordt dan toch weer iets moois. Heel dankbaar! Chiel hangt de deur er weer in, we maken er samen een houten handgreep aan, Chiel maakt een haakje waarmee de deur open kan blijven of op een kier kan staan. Dan maakt hij raamlijsten, met een paar latten die we vinden. Maar het werkt. En ik snij halve bamboestokken los uit oude dakbedekking en zaag ze op maat voor in het raam. Bamboe spijkeren is lastig, maar de latjes blijven na veel werk toch zitten. Vooral Chiel heeft eindeloos geduld daarmee..

Zentafeltje
Het lijkt me leuk om het huisje wat gezelliger te maken - zeker na wat er is gebeurd - en zaag daarom met die gare houtzaag (en een hoop tijd!) een oud boomstammetje door om een deel ervan als onderstel voor een tafeltje te gebruiken. Dan nog een plankje door tweeën zagen en die delen mooi schuren tot de hoekjes wat afgerond zijn en de oppervlaktes weer glad. De plankjes spijkeren we op twee niveaus op de stam en klaar is de tafel. Moet er later nog een foto van maken; vergeten. Tot slot hangen we onze drie bamboeramen op en het eindresultaat is gaaf! We brengen de oude dakdelen nog weg en vegen de enorme rots aan waar het huisje op staat. Zo ziet het er allemaal weer heel anders uit.

Dan is het tijd om Mike en Michelle te vragen om te komen kijken. Ze zijn zó blij met het eindresultaat. Echt gaaf! Mike is zelfs ontroerd en heeft tranen in zijn ogen. 'You guys changed the energy of this place... It feels so much better now and it looks great, thank you guys, what a great job!' zegt hij. Ze zijn super blij en daar worden wij ook weer heel blij van.

1. Liesbeth:
    28 januari 2015
    Goed bezig, handige Harry's!!!! Zo zie je maar hoe weinig je nodig hebt. Wij moesten vandaag een betonboor kopen om überhaupt een gaatje te boren! ;-)
  2. Trees:
    28 januari 2015
    Fijn dat jullie van die klussers zijn. En dat je met weinig materiaal toch leuke dingen kan doen is wel erg milieuvriendelijk. Leuk om te zien.
  3. Lotte:
    4 februari 2015
    wat een bizar verhaal van die monnik zeg! Gaaf, dat jullie hebben kunnen helpen zeg! hier in het hostel waar ik nu werk, is het eigenlijk bijna hetzelfde, haha. Super cool wel, dat je gewoon alles kan doen als je wilt!