De zee!

22 november 2014 - Da Nâng, Vietnam

Het is prachtig weer vandaag! De zon schijnt zelfs en we fietsen allevier hard door; misschien omdat we onbewust proberen eventuele regenbuien te ontwijken ;) . Maar we zien nog wel wie we inhalen: een jongen met een enorme balk íjs op de bagagedrager van zijn fiets (!), een vrouw met allemaal roze, kleine biggetjes achterop, iemand die een platte, brede kooi met kuikens vervoert en weer een ander die een soort gecontroleerde explosie van zakjes met kleurige bolletjes voortrijdt. Never a dull moment op de weg in Vietnam.

De zee..
Helaas moeten we ook zes kilometer met de bus; er is een tunnel van die lengte waar je onder geen beding in mag met motor of fiets. Achteraf had het best gekund (vind ik), maar we werden bij een poging tegengehouden door overheidsmensen. Een deel van ons althans. Dus dan maar de fietsen op een wagen laden en zelf in een andere bus stappen. Eigenlijk ook wel beter, want dan ben je relatief zo kort mogelijk in die stinktunnel vol uitlaatgassen. Daarna zijn we vrij snel in Danang, waar we bijna een uur over de boulevard fietsen, naast de zee!! De eerste keer dat we hier in Vietnam de zee zien! Zo geweldig; is toch altijd een beetje als thuis komen. Ook die vertrouwde zilte geur. Op het water drijven grote ronde manden...  Het zijn kleine bootjes waar de vissers mee rondvaren en ze gooien er hun netten vanaf de zee in. Ook zie ik er vissers op staan met twee hengels. Een ronde boot...dat heb ik nog nooit gezien..

Velg
Hier in de stad gaan we weer op fietsenwinkel-queeste: Kevin's velg is namelijk gescheurd en hij heeft  28 inch wielen. Dit op advies van zijn Zwitserse fietsenmaker. Met de boodschap dat die maat overal verkrijgbaar is. Misschien had die man toen teveel kersenbonbons op, waardoor hij zich twee inch vertelde? De meest gangbare maat, bijna overal ter wereld, is namelijk 26 inch.. Het is schier onmogelijk gebleken om die 28 inch in Vietnam te vinden, maar in Danang hebben we bij de derde zaak succes. Voor een schandalig laag bedrag, op het genante af, zet de vriendelijke fietsenmaker een nieuwe velg in Kevin's fiets.

Duik
Chiel, Lucas en ik zoeken ondertussen een betaalbaar en schoon onderkomen en na zeven hotels, vinden we de beste deal bij het Honey Motel. Hier blijven we een nachtje om morgenochtend weer door te rijden naar Hoi An. Daar scheiden onze wegen, want de Zwitsers slaan dan af richting Laos en wij blijven een tijdje in die stad voor onze visumverlenging. Dan gaan we weer verder richting Ho Chi Minh.

De volgende dag rijden we de stad uit in een kilometer of zes, om dan een frisse duik in de zee te nemen. Het water is zo lekker koel.. Echt genieten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Trees:
    23 november 2014
    Lijkt mij ook wel lekker stinken zo'n tunnel. In Japan hebben we een tunnel van 11 km gehad. Blij dat ik daar niet in hoefde te fietsen! :)
    Hebben jullie eigenlijk al offer vogeltjes gezien? Die kun je kopen bij tempels en zo en die laten ze dan vrij. Waarna ze direct hun hokje weer in vliegen. Lachen vonden wij.