Zonnen en zwemmen in de Gobi :)

26 juni 2014 - Tsjojr, Mongolië

De volgende dag leggen we heel wat meer kilometers af. Wel met dezelfde tegenwind, maar met het voordeel van de vroege ochtend aan onze kant. Nou ja vroeg... Half tien draaien we het asfalt weer op. Ondanks de harde wind ga ik bijna over mijn nek van de geur van een dood paard dat een eindje van de weg ligt. Het arme dier lijkt nog jong; misschien is het aangereden. Het vee hier loopt zonder hekken rond; over alle vlaktes en alle wegen. Verkeer rijdt normaliter langzaam en toeterend langs de dieren die toch meestal in hun eigen tempo van de weg af gaan. De kuddes geiten en schapen zijn enorm en zo leuk die beestjes voorbij te zien komen; met kleintjes in alle kleuren; grijs, bruin, gevlekt. En het geluid dat die beestjes maken, too cute.

Na ruim vijftig kilometer, gaan we van de weg af, de Gobi vlaktes in. Toen we met Ulama en Chingerel terugreden uit Ikh Nart, kwamen we langs een aangelegd meer.. Lijkt ons super om naartoe te gaan! Dus nu proberen we het terug te vinden, vanaf een andere weg en het lukt. We fietsen een kilometer of zeven door de vlakte; hard zand, los zand, over sporen, de beruchte 'wasbordjes'; alle soorten ondergrond komen voorbij. Bij het meer gekomen, drinken we eerst koffie en eten wat broodjes met de inmiddels oersaaie 'kaasstickers' erop; de smeltkaas die je met apart verpakte plakjes kunt kopen.

Daarna bikini aan en gaan! Het water is zo schoon dat het stikt van de zoetwaterkreeftjes in allerlei formaten (denk dat dat het zijn.. ) maar wat kan het schelen; we zwemmen in de Gobi! Heerlijk koel water, schoon, diep; we love it. En daarna maken we een windwal met al onze tassen. Spreiden onze sneldrooghanddoekjes daarvoor en... geven ons over aan de kunst van het zalige nietsdoen.. Hoe idyllisch dat er af en toe een konijn voorbij hupst, een grote libelle boven ons zoemt en vrolijke vogeltjes heen en weer vliegen. Het is echt heerlijk om zo te zonnen samen..

1. Maarten:
    3 juli 2014
    He jammer naar aanleiding van dit verhaal gehoopt op foto van giel in zwembroek, nou ja volgende keer beter! Xm