Busrit naar Beijing

29 juli 2014 - Beijing, China

De volgende dag binden we de tassen en fietsen vast in het bagageruim van een sleepercoachbus, die in de middag vanuit Erlian naar Beijing vertrekt. Als ik eraan denk vind ik het best wel spannend; fietsen in Beijing.. Zou het uberhaupt kunnen? Volgens Ivy en Jyfan is het bijna onmogelijk. Zelf zouden ze er nooit aan beginnen en raden het ons ten sterkste af. 'Beijing is sooooo big and busy; it is just impossible.' Het verkeer dus, maar ook om er als nitwit je weg te vinden. En toch hebben we er zin in; het lijkt ons beiden enorm vet om door de hoofdstad van China te cruisen op onze relaxte sofa-fietsen. We gaan het zien.

De rit duurt veertien uur en bij binnenkomst in de bus maant de chauffeur een ieder het schoeisel uit te trekken. Oke....? Dat is geheel op eigen risico beste man. We dragen onze schoenen al een tijdje.. Iedereen krijgt een plastic zakje om de schoenen in te doen en zoekt dan zijn bed op. De hele bus is ingedeeld in drie rijen met bedjes en dan twee verdiepingen hoog. Tussen de rijen zitten smalle gangpaadjes. En je voeten steek je als het ware onder het hoofdcompartiment van degene voor je.

Als we de stad net uit zijn, zien we in de dorre vlaktes waar de snelweg doorheen snijdt allemaal dinosaurierbeelden... Kilometers ver en allerlei types met een flinke afstand ertussen.. Heel apart.

De bus stopt om de paar uur zodat mensen wat kunnen kopen, pitstoppen en om elf uur 's avonds stapt iedereen de bus uit om in een cantina nog een verlaat avondmaal naar binnen te werken.. Als ik naar de wc moet, ruik ik al van achter in de rij dat dat niet zo'n heeel goed idee is, dus ik knijp er tussenuit en ga lekker achter het hokje plassen. Veel schoner!

De laatste paar uurtjes van de rit slapen we. En dan om zes uur 's ochtends worden we gedropt in Beijing. Geen idee waar. En net als we onze fietsen volgeladen hebben, barst er noodweer los in de stad. We schuilen onder een overhangende gevel van Mac Donalds. Zodra die open gaat, drinken we een koffie en maken een plan om bij het hotel te komen dat we gister nog in allerijl geboekt hebben..