De Hollandse gathering

20 januari 2015 - Luang Prabang, Laos

Volgens mijn vriendin Natasja zitten ze overal in de wereld. 'Het is net onkruid; groeit dus overal!' grapt ze op Whatsapp. Het gaat over Feyenoorders. Ze spreekt over eigen parochie, want ik ken geen vrouw die zo'n bevlogen aanhanger is als zij. Dat je die Feyenoorders op de gekste plekken tegenkomt, blijkt vandaag..

Hollandse meeting
Als we - na een geweldig vijfdaags verblijf in Dreamtime - dertig kilometer offroad geklommen hebben langs de prachtige Mekong rivier, staan we net hongerig ieder een zak chips weg te knagen in de schaduw van een klein winkeltje, als daar ineens een wel heel Westers ogend heerschap aangebrommerd komt.. Na welgeteld één woord is het duidelijk dat het hier een puur Nederlandse gathering betreft. We maken kennis met René, een gezellige Rotterdamse veertiger die van boven tot onder getattoeërd is. Dat er op zijn lijf een hoop verhalen zijn vastgelegd in 'body art' (zoals hij het noemt en wat toch gaver klinkt dan 'tattoos'), blijkt de komende dagen.

Biertjes
Want René nodigt ons uit om bij hem thuis te crashen vanavond. Lijkt ons super gezellig. Dus we vatten allen de koe bij de hoorns en struinen ieder een van de kleine winkeltjes af, op zoek maar grote flessen ijskoud Latioaans bier. Voorts rijden we gedrieën naar het enorme huis dat onze gastheer hier negen jaar geleden liet bouwen om er zich voor 'voorlopig altijd' te vestigen. Hij woont er samen met zijn Laotiaanse vrouw, een paar kinderen en een huishoudster - die volgens de verhalen dringend op zoek is naar een rijke 'falang' (buitenlander). 'Als ik hier vrienden over de vloer heb, papt ze altijd met hen aan..' lacht René vergeeflijk. Aangezien hier niemand zijn naam uit kan spreken, hebben ze hem een nieuwe naam gegeven: Somsak. Dat betekent zoiets als 'welgesteld man'.

Kaaaaaas!!
Het is meteen zo gezellig en we ouwehoeren uren van de dag en avond weg. Met zijn drietjes aan tafel op de stenen veranda voor het huis, muzikaal omgeven door oude krakers van elk genre. Van Hazes tot Foreigner en met Boudewijn de Groot weer rap terug naar eigen bodem. En die lieve schat maakt ons zó gelukkig met een ouderwets bord vol echte Nederlandse oude kaas, worstjes, komkommer en tomaat. En zijn huishoudster kookt een lekker maal. Wat een verwennerij is dit zeg.. Somsak is al jaren chefkok op een baggerschip. 'Koken is echt mijn hobby,' vertelt hij. Daarom staat hij dagelijks naast de huishoudster weer andere gerechten te koken thuis.

Relaxed leven
'Het leventje hier is heerlijk,' vertelt hij. 'Het ritme is hier zo anders dan in Nederland. Dat heb ik ook wel moeten leren hoor..' voegt hij eraan toe. 'Als ik hier bijvoorbeeld Nederlandse dingetjes zoals stiptheid, properheid, regelmaat en dat soort gedoe zou willen naleven, dan had ik de hele dag ruzie met mijn vrouw.. Dat heb ik dus wel afgeleerd.' Dus nu doet hij alles op zijn gemakkie. Zonder haast en met heel veel plezier. Hij drinkt een biertje hier, gaat daar eens langs op de brommer. Doet eens een boodschapje daar en heeft ondertussen allerlei projecten lopen.

Zelfvoorzienend
Zo heeft hij een Hollands restaurant in Vientiane en is er hier bij de Mekong nog een aan het bouwen. Daar komen ook een guesthouse en een kookstudio bij en er zijn nog zoveel meer ideeën. 'Ik probeer ook zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn,' vertelt hij en dat houdt in dat hij een eigen groentetuin heeft, kippen, koeien (die hij zelf slacht en uitbeent), eenden en een paar visvijvers. Ook de bitterballen, kroketten, frikadellen en andere Hollandse geneugten die in zijn restaurant op de menukaart staan, maakt hij allemaal zelf. 'Alleen de stroopwafels niet, die koop ik van een Hollands maatje van me in Thailand.'

Natasja appt me even later, als ze gehoord heeft dat we bij 'De gezellige Feyenoorder' overnachten: 'Geef die man nog een dag. Of nee, eigenlijk is twee uur genoeg; dan ben jij ook Feyenoorder, schat..'

1. Erica:
    2 februari 2015
    Feyenoorder op mega afstand. Ze zijn inderdaad mondiaal verspreid. Leuk om zo iemand in Laos tegen het lijf te lopen.

Ik ben natuurlijk wel benieuwd of het hem gelukt is om er 2 Feyenoord fans bij te creëren. Lol!!
  2. Sanne & Michiel:
    Cliffhangeeeeeeerrrrrr ;))
  3. Natasja:
    2 februari 2015
    Hahahaha, hoe kan het! Het is hem gewoon niet gelukt, nou dan zijn jullie wel diehards hoor! Maar je komt er ongetwijfeld nog wel 1 tegen en dan is het echt gebeurd hoor. :-)
  4. Sanne & Michiel:
    2 februari 2015
    Hihihi misschien wel Natas! Misschien moet jij gewoon wat beter je best doen? Ik bedoel; je hebt me nooit meegevraagd naar een wedstrijd oid? Haha ;)
  5. Thea:
    feyenoord. wat is dat
  6. Thea:
    7 februari 2015
    Heb niks met voetbal, maar er kwam een filmpje voorbij. Een zwart klein buldogje of mopshond reageerde op het woord Ajax. Hij vloog degene die het zei bijna aan, woest was ie. Onze Jans reageert alleen op ; jammie.
    Dan krijgt ze wat...