In zen heaven

29 november 2014 - Tam Hai island, Vietnam

Wel.. Als we wakker worden en met twee - om ze van het felle licht te beschermen - half toegeknepen ogen uit onze tentraampjes kijken, zijn we inderdaad diep onder de indruk.. Het resort wordt aan bijna alle kanten omringd door de brede rivier en ons tentje is helemaal omgeven door een tropische tuin. De sfeer die er hangt is zo vreeig en relaxed en het is stil. Geen herrie van brommertjes, schreeuwende mensen, toeters van vrachtwagens, geen bedrijvigheid; alleen het ruisen van de wind door de exotische bomen en planten. De ondergrond bestaat uit heel fijn, wit zand, dat zorgvuldig en dagelijks aangeharkt wordt door de tuinders hier.

Het is puur genieten.. Chiel heeft het kampeerkeukentje aangezet en ik haal in het chique toilethuisje water om koffie van te zetten en warme muesli te maken. Als ik terugkom staan er twee houten stoelen tegen elkaar aan. We turen samen boven onze hete koffie uit naar het snel stromende rivierwater. Oh wat zen. Wat een plek is dit. Het personeel komt ons ook nog twee broodjes brengen met boter en marmelade. Ian had gisteren naar de Vietnamese eigenaresse van het 'Le Domaine de Tam Hai resort' ge-smst over onze komst. Ze had gezegd: 'Ze mogen gratis blijven. Zeg maar dat ze lekker kunnen genieten hier.' Wat ongelooflijk lief..

Samen met Ian bekijken we het hele resort, hij laat ons ook de villa zien waar hij woont. Erg minimalistische en zen-achtige stijl. Overal tussen de gecultiveerde rimboe zien we stenen boeddhahoofden. Met zijn drieën kanoën we even later naar de overkant van de rivier. Daar leggen we de boten op de oever en lopen door poederachtig zacht zand naar het grootste privéstrand dat ik ooit gezien heb. Volgens Ian is er nooit een levende ziel te bekennen. Behalve hijzelf, want hij neemt er iedere ochtend een duik in de zee. Goed begin van de dag.. Na een tijdje gaat hij terug naar het resort en Chiel en ik genieten uren van ons strand.. Wat een grenzeloze luxe! En het weer werkt vandaag ook mee. Al zal dat niet lang duren volgens Ian, die in het weerbericht over een grote tropische storm heeft gelezen die over Azië raast.. Nou ja, voor zo lang als het duurt genieten we van het zonnetje.

Hoe langer ik hier ben, hoe meer ik besef dat een nacht voor honderd dollar in zo'n prachtige villa met welkomstcocktail en ontbijt best een heel goede deal is. Zeker als je nagaat dat dit een niet drukbezochte, superstille, heerlijke plek is. Voor wie het leuk findt, hierbij de website: http://www.tamhairesort.com

1. Trees:
    2 december 2014
    Ja, zo'n omgeving maakt je stil! Heerlijk.
  2. Thea:
    2 december 2014
    Afgelopen zondag had ik mijn zen-moment:
    lekker in mijn hoekje op de bank, wasmachine, droger en de vaatwasser aan, genieten van de r egen op de ramen, niets moeten (men moet al zovéél). boek erbij, heerlijk (en luxe)
  3. Sanne & Michiel:
    4 december 2014
    Oh dat zijn de betere momenten.. Heerlijk genieten!